ikkas

Första advent har redan passerat.

Publicerad 2011-11-29 16:32:29 i Bla Bla Bla...,

Rubriken känns ju lite smått galen med tanke på vädret och hur snabbt faktiskt novembermånad gått.
Vi firade helgen med att under lördagen tvätta fönster (jag) och byta däck på bilen (min man och äldsta syster bytte däck ihop på sina bilar). Åt en lång lunch här hemma med man och syrra och hade det mys, alla tre lite slagna hjältar. Syrrans muttrar på däcken var åtdragna på verkstad, min man fick kämpa loss dem och jag och syrran fick hjälpas åt att hänga på däcken. Regnade och blåste gjorde det också. Började lagom tills att jag tvättat klart alla våra fönster och mannen + syrran skulle byta däck. Murphys lag om all jävlighet måste vara sanning alltså.
På kvällen åt vi middag med svärmor och hennes man samt svåger. De gjorde hemgjorda, friterade klyftpotatisar att dö för ihop med världens godaste trattkantarellsås och mumsigt kött. Spelade spel gjorde vi också när vi börjat bli som tröttast, fnissade och höll stundtals på att skratta ihjäl oss allihop - hade en trevlig kväll kortfattat.
Söndagen spenderade jag och mannen med att vandra i Haga-stan. Skulle gått på marknad där. Stormen "Berit" hade dock fått ett rejält tag om stan och marknadsstånden höll på att stänga när vi kom dit. Blev att titta i alla små söta butikerna i Haga i stället. Inte fel alls det heller. Fikade på Café Husaren, jag drack glögg-te och åt en mjuk pepparkaka med chokladöverdrag, dagen till ära.
Därefter var vi på vernissage på Stora Teaterns scen, mötte upp mina två systrar där också. Min/vår fina terapeut som även är journalist, författare och konstnär ställde ut sina tavlor där. Firades med liveband, "Berit" la sig dock i och all ström stängdes ned. Min terapeut räddade stunden med, ficklampor riktade mot sina tavlor, att berätta om inspirationen och tanken bakom hennes tavlor. Oerhört fint. Sedan kom strömmen tillbaka och bandet fortsatte att spela.
Därefter gick jag och mannen till La Gondola och klämde varsin pizza. Gött!
Sedan blåste vi mot bilen med regnet piskandes vågrätt mot oss. Mindre gött.
Landade hemma i soffan i min rosa pyjamas, färgglada raggsockar och fick upp värmen igen. Väldigt gött!
En bra och händelserik första advent kortfattat, lite utanför traditionerna men med julstämning ändå på något sätt (utan det klassiska glögg med pepparkakor).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela