ikkas

Konserten, Skåne, Alla Hjärtans Dag, Vardagen....

Publicerad 2011-02-17 19:58:17 i Bla Bla Bla...,

Konserten med Fredrik "hello brother" Toreskog var grym. Han var en riktigt skön, jordnära och charmig typ. Berättade mycket om sig själv, sin fru och sina barn. Delade med sig av sig själv till oss alla som var där. Konserthuset var så gott som fullt. 99 740 kr lyckades Fredrik med sitt initiativ och otroliga driv att samla in, Tomas Gedda som är ansvarig för insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barnsjukhus rundade upp beloppet så slutsumman blev alltså 100 000 kr. En persons idé och dröm drev fram så mycket pengar till en god sak. I somras hade han inte ens skrivit några egna låtar. Nu höll han en konsert. Åtta-nio låtar bjöd han på varav en var en cover med lite egen text inpräntat. Fredrik bevisade att så gott som allting är möjligt, så länge man driver det framåt och vill det väldigt mycket. Grymt. Med på scenen som gästartister fanns Daniel Lemma, Stefan Andersson och Louise Gardtman och Fredriks fru Malin var bakgrundssångerska (ihop med Louise som både gjorde bakgrundskörande och tog sig frontroll). Det var en härlig kväll. Jag mådde dock lite sisådär och hade inte mycket ork eller så alls den kvällen. Men är så glad att jag tog mig dit och såg det hela. Det var en fin upplevelse som jag kommer minnas länge...

Appropå hur jag mår så är det i kväll dags att ta den sista Kåvepeninen (penicillinet jag äter heter så) och jag känner mig bra mycket friskare och starkare i allmänhet. Liten efterförkylning efter halsflussen men inte någon större fara alls. Haft en del ont på höger sida av ansiktet tidigare i veckan, i höger bihåla vid kinden. Inte trevligt alls. Men nu är det borta i alla fall. Gött.
Har jobbat hela veckan som vanligt, det känns bra.
Helgen spenderade vi i Skåne jag och min man, ihop med min kära svåger, svärfar med fästmö och hennes son (bonussvåger till mig). Vi har ätit gott, arbetat på huset de snart ska flytta in i och jag och fästmön har promenerat. Det är det som hunnits med. Jag var rätt slö och ännu inte så kry att jag mäktade med så mycket så jag gjorde inte många knop med arbetandet, fixade med mat och städade lite och sådär bara. Alltid något. =P
Alla Hjärtans Dag har ju hunnit infalla också. Vi är ju inga storfirare, jag är dock lite dubbel och tycker om att fira med den/de jag älskar. Ja, allt som går att fira alltså. Vill dock göra det på egen nivå och inte köpa själva jippot i sig. Bojkottar allt krims krams i princip. Tragiskt att så många firande, även den dag som ska vara kärlekens dag, har kommit att handla helt och hållet om att köpa saker. Jag trodde inte kärlek kunde köpas, ändå är det precis det som sker varje år. Eller, inte i direkt form - den man köper till älskar en ju oavsett förhoppningsvis och har gjort det före den dagen också - men indirekt så blir det ju så.
Jag skrev lappar med vackra ord som jag hängde upp till min man, med start på ytterdörren och med vidare instruktioner till vart han skulle gå härnäst och få nästa lapp med ett fint ord. Vek lapparna och stoppade i tyghjärtan som vi redan hade här hemma sedan vår bröllopsnatt (min hederstärna som köpt dem). På den sista lappen stod det att han skulle titta på ett särskilt ställe och när han gjorde det så fann han en liten korg med ett kärlekskort, en guldnougat och en påse micropopcorn. Väldigt enkelt och spontant. Jag arbetade mellan 08.30-17.00 och han arbetade mellan 14.00-03.30 så vi sågs ingenting alls på själva Alla Hjärtans Dag egentligen. Jag skakade lite liv i honom på morgonen innan jag gick hemifrån så vi hann pussas lite, råkade vakna till och vara kissnödig lagom till att han kom hem och hann känna hur han kurade ihop och pussade på mig när han hittat alla lappar och mumlade något om att han hoppades att han inte skulle störa mig om han satte i gång micron. Hehe.
På tisdagen gjorde han i ordning gott kött till oss och så slängde vi in vitlökskroketter i ugnen och jag gjorde en grym sallad, tände ljus och satte  i gång skön musik. Drack lite vin och hade det mysigt, satt länge i köket och bara pratade och spenderade tid ihop, jag, Oscar och Olivia...;)
På kvällen låg vi i soffan framför TV:n och åt blåbärssorbet.
Så vi firade med att umgås på ett härligt, lättsamt sätt kan man väl säga och vardagslyxade lite.
I dag har jag inte alls känt av någon vardagslyx. Jobbade 07.30-16.00.
Innan jag gick upp i lägenheten sprang jag ned till tvättstugan för att boka en tid de närmsta dagarna.
Vår klädkammare har bokstavligt talat varit översvämmad med smutsig tvätt. Som av en slump fanns det tid i kväll. Jaha, det var väl bara att köra då. Alternativet var i morgon på kvällen eller på lördagen. Nej, det kände jag inte för. Skulle få reda i den skiten själv i vilket fall som eftersom min kära man jobbar hela helgen lång och är hemma först mitt i eller efter någon av tvättiderna börjar. Så nu har jag spenderat kvällen med att springa upp och ned i tvättstugan, kommer fortsätta med det ett tag till men nu är allt på torkning eller invikt i garderoben. So far so good. För att hålla mig vaken har jag även sett till att dammsuga, städa av skrivbordet, göra en lätt rengöring av badrummet (min mans ansvar egentligen men han har jobbat som en gris och får ta en lite grundligare rengöring i morgon eller något), städa kattlådan, laga middag, diska upp lite stora grejer och sätta i gång en diskmaskin, städa ur och göra rent kylskåpet, torka rent i köket och diska av delar av vår köksfläkt. Pust. Nu är det färdigt i alla fall. Varför göra det i dag? Varför inte? Jag slipper bry mig om skiten i helgen. Hade det inte särskilt stökigt alls, bara dammsugning och tvätten som var det viktigaste egentligen. Men kunde lika gärna ta resten av det jag tog mig för när jag ändå höll på och var tvungen att hålla mig sysselsatt för att inte sätta mig och helt gå i däck. Lika bra. =)
Känt mig effektiv i dag i alla fall, särskilt nu på eftermiddagen-kvällen.
Så hunnit vardagslyxa två gånger sedan sist - konserten och middagen etc. med mannen häromdagen - och varit hyperaktiv en dag sedan sist nu i dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela