ikkas

Jul i Skåne och tillbaka i Götet...

Publicerad 2007-12-27 02:36:00 i Bla Bla Bla...,

I lördags åkte jag och Pälskling till hans pappa med fästmö i Skåne. Vi fick lånat bil av Pälsklings mamma och man, de besökte vi förövrigt på fredagskvällen och hade lite middag och mys där med dem och Pälsklings mormor.

Runt 15-tiden landade vi hos Pälsklings pappa på lördagen. Vi åt middag under kvällen ihop och spelade Wii, som Pälsklings pappa gett sig själv i julklapp. Det var en mysig och lugn kväll.

Vi startade söndagen ganska tidigt, Pälsklings pappa hade en överraskning åt oss som vi var tvungna att ta oss till stan för. En tidig julklapp. Vi var inne i stan runt 10 och styrde då stegen till en salong där en bekant är massös. En halvtimmes ryggmassage i ett vackert rum med tända ljus och lugn musik var gåvan. Helt underbar start på dagen! Resten av dagen spenderade vi hemma, jag rullade köttbullar och vi allmänt donade inför julafton. "Bonusbrodern" med tjej samt "bonussystern" med sin lilla son dök upp under dagen. Vi åt middag tillsammans, spelade Wii, drack lite drinkar, käkade pizza till kvällsmat och tog det allmänt lugnt. Jag och Pälskling la oss tidigast av skaran som stannade över natten ("bonusbrodern" med tjej sov hos henne), undantaget var lillkillen, vilket var bra gjort med tanke på att det var en lång dag som väntade dagen därpå.

Julaftonsmorgon inleddes med en trevlig frukost och fortsatte med lite Wii-spel, fixande inför dagen och allmänt umgänge. "Bonussystern" med son åkte vidare under dagen. Runt 14-tiden dök Pälsklings farmor, farfar, faster med man och tonårsdotter + gosig hund upp. Vi fikade då med glögg, pepparkakor och julmusik och tittade sedan på Kalle Ankas jul. Efter Kalle åt vi "kalla rätter" på julbordet, skålade, pratade, skrattade och hade det väldigt mysigt. Sedan stekte jag prinskorv, några andra hjälptes åt med att få övriga "varma rätter" på julbordet klara. Vi åt i mängder! Ändå var ungefär hälften av maten kvar. Allesammans knödde sig i soffan igen efter den varma maten, vi tittade då på julkalendern - det var främst Pälsklings farmor och jag som var nyfikna på den tror jag....
Ett tag därefter kom jultomten. Det fanns inga barn i vår skara, men vi ville ändå ha en tomte - det är mysigt ju! Det tog lång tid och många skratt åt tomtens egna rimmanden (det var inte många paket det faktiskt stod något rim på) innan alla julklappar var utdelade. Vi öppnade en och en paketen. Halva kvällen gick åt till julklapparna typ. Blev lite segt efter en stund, men vi hade ändå roligt. Efter att alla klappar var öppnade åt vi gröt, sedan spelade några lite Wii-spel, andra pusslade och några samtalade vid bordet. Avspänt och skönt! Dans runt granen blev det också under kvällen. Det var nog första gången jag gjorde det under en julafton faktiskt. Umgänget fortsatte under kvällen - mingel var grejen. Underbar kväll i mysigt sällskap! Jag, Pälskling, tonårskusinen och Pälsklings lillebror satt uppe rätt sent - vi pusslade och pratade. Himlans trevligt!

Alla sov över till juldagen, då vi åt en stadig julfrukost tillsammans. "Bonusbrodern" med tjej samt "bonussystern" med son kom över på frukost också. En skön dag även denna. Jag och Pälskling tog det rätt lugnt, åkte hemåt närmare 15-tiden när alla andra hunnit packa ihop sig och åka hemåt. Sammanfattningsvis var detta en skön, ganska kravlös och trevlig jul i gott sällskap. Önskar mig fler såna jular - att den önskan blir uppfylld räcker gott som julklapp. Var så skönt att inte flänga fram och tillbaka eller att ha några direkta tider att passa. Passade utmärkt!

Under dagen som varit nu så har jag varit hos min äldsta syster och hennes familjehem. Syrran min fyllde 18 i dag (26/12). Har varit en riktigt härlig dag hos henne. God tårta, kul sällskapsspelande, visst karaokesjungande för somliga, trevligt umgänge, fina presenter fick syrran, julklappsutdelning - massa mys! Vår morbror med fru och son var med hos henne också - kul! Jag gav min syster ett album som jag knåpat ihop med foton, lite clip-art grejer, dikter, sånger, brev - blev en hit kan jag säga! Tur var ju det också, så som jag slitit med det albumet den senaste månaden och lite till. Satt med det sista tills klockan var en bit över midnatt natten som var...
Var hemma runt 23-tiden nu i kväll, fick skjuts med storasystern i familjen och hennes kille - de bodde åt samma håll som mig.

Pälskling har köpt min efterlängtade julklapp i dag också. En SonyEricsson mobil, K550i, en liten plommonlila pärla! Har ju inte ägt någon fungerande mobil på över en månad nu. Inte haft råd att fixa någon innan jul, plus att mitt telia-abonnemang kunde förnyas först den 24/12 inte tidigare - så nu är det gjort då. I och med att jag köpte min telefon nu och valde att förnya mitt abonemang till Telia Student så kostade min mobil så mycket som 7 kronor. Dyrt va? =)....Min månadskostnad blir 149 kr för mobil och abonemang i ett års tid - inte farligt alls för en så schysst telefon! Är riktigt nöjd! Med ett annat av telias abonnemang skulle telefonen kostat typ 400 spänn att lösa ut. De pengarna använde i stället Pälskling till att köpa ett extra minneskort till min mobil för. Blev en väldigt trevlig julklapp, fick mycket för pengarna! Mobilen är efterlängtad och välbehövd!

Nu ska jag slumra! Fått uppdaterat lite om de senaste dagarna, på ett ganska futtigt sätt kanske emot hur jag verkligen upplevde den här underbara julen men...Det får duga!

Summerat;

Dagens I-landsproblem:

Tror inte jag har några såna att komma med nu. Möjligtvis att sängen står tom och väntar på mig - Pälskling jobbar.

Dagens bästa:

Hos syrran, det var kanontrevligt där!

Julen i Skåne - fantastiskt lyckad!

Min nya mobil!

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela