ikkas

En lååång, detaljrik dag och en underbar nyhet!

Publicerad 2007-12-21 00:29:55 i Bla Bla Bla...,

Vaknade imorse när väckarklockan ringde för första gången. Då var klockan 4,25. Det var inte jag som skulle gå upp, det var min sambo. Jag fick "sova" ytterligare en och en halv timma till typ. Vilket jag lyckades sådär med. Skuttade ur sängen när min klocka väl ringde, även om jag nog egentligen inte var så pigg. Piggare i dag än vad jag varit tidigare i veckan i alla fall. Visste ju dessutom att det var den sista dagen i skolan innan jullovet. En redogörelse av min VFU-uppgift väntade och min skoldag startade redan vid 8 imorse. Redogörelsen gick bra, det var en intressant lektion, dagen var slut redan vid 10. Underbart!

Jag och tre av personerna i min basgrupp gick nedåt stan efter lektionens slut, fixade lite privata ärenden en och en, möttes sedan upp utanför en restaurang i centrala stan där vi lunchade. Mycket god mat och underbart trevlig personal! Stort plus för det stället! Dit kommer jag gå fler gånger! Efter lunchandet så gick jag och ena väninnan i basgruppen runt på stan. Jag skulle upp till mitt hjärta som bor nära stan vid 15-tiden och insåg att jag inte skulle hinna hem emellan lunchen och den tiden. Därför blev det lite "fönstershoppande" för min del innan jag åkte upp till hjärtat. Väl hos hjärtat så drack vi te, hostade och snorade ikapp, myste med julmusik och lussekatter, bytte julklappar och åt lite middag tillsammans. Jättemysig eftermiddag och kväll. Tvillingarna (två av hjärtats vänner) dök upp senare under eftermiddagen, blev en massa härligt "kackel" och mys ända tills klockan var över 20. Jag och tvillingarna hade sällskap tillbaka till stan. Jag tog en buss hem runt 21 och landade hemma en halvtimme senare. Min sambo mötte mig i dörren, han hade varit hos sina små kusiner och lämnat av våra julklappar till dem under kvällen.

Sambon kom med ett glatt bud; Vår bästa killkompis har blivit pappa i kväll. En liten baby på 3270 gram, 50 cm lång och välmående! Han hade skickat ett MMS till Pälsklings mobil på baby + mamma. Så underbart söt liten sak alltså! Syns att det är just vår killkompis som är far till detta lilla underverk - de hade definitivt sina likheter!! Skönt att äntligen babyn är ute, efter 15 dagars övertid. Tydligen blev det lite hastigt och lustigt som babyn blev tvungen att komma ut, för igår upptäckte doktorn att fosterbajs läckt ut i fostervattnet - mindre mysigt. Så igår sa läkarna att om inte babyn skulle komma ut självmant de närmsta 24 timmarna så skulle förlossningen sättas i gång. Vet faktiskt inte hur det blev, så långt har vi ännu inte pratat. Men nu är baby ute och den lilla familjen är lättade och mår bra. Underbart! Född på min pappas födelsedag är den lilla krabaten (20/12 alltså). Hjärtats (väninnan jag var hos tidigare i kväll) storebror skulle också fyllt år denna dag. Så babyn delar födelsedag med två andra "kändisar", fast ingen av dessa lever dock, så får typ ensamrätt på dagen ändå...
Förresten, har ju inte ännu nämnt vilket kön babyn blev, tänkte inte på det under de första 5-6 meningarna. Upptäckte dock att jag inte nämnt något kön efter att ha skrivit dessa första meningar, tyckte det blev lite mer spännande då att fortsätta dra ut på pojke/flicka-frågan. Lustigt hur viktigt det egentligen är. Min första fråga till min sambo var faktiskt om födseln gått bra, babyn mådde bra + resten av familjen innan jag frågade huruvida det var en pojke eller flicka. Sambon hade då redan berättat vikt och längd för mig, i samband med att han berättade att babyn nu var ute. Men den vanligaste absolut första frågan till någon som nyss fått barn är vilket kön det blev. Tänk hur tidigt man börjar kategorisera människor va? Såg ett program om detta och har gett mig katten på att jag inte ska fråga den frågan det första jag gör när mina nära får barn. Det är ju inte det mest intressanta, mer viktigt/intressant är ju att kolla hur läget är med den nya lilla familjen - att de mår bra, förlossningen gått bra etc. Vettigt tycker jag, vad tycker de som orkat läsa hit? Jaja, så mycket man funderar över i bland - kanske knasiga eller små ting men ändå med en viss sanning bakom...
Svaret på vilket kön babyn är kommer nu; Våra älskade vänner har fått en dotter! En vacker, välmående liten raring! Är så glad för dem! Hoppas hinna komma och sniffa lite på henne snart och lämna över det härliga stora gosedjuret vi köpt åt babyn som äntligen anlänt, såvida förkylningen min helt ger med sig, vilket den verkar vara på god väg att göra nu...Håller tummarna för att jag och sambon ska kunna åka förbi en snabbis på lördag och säga hej och grattis osv. när vi då är på väg till Skåne, de bor åt "rätt" håll då nämligen..Håller tummarna stenhårt för att hinna se det lilla tillskottet snart!!

Nu ska jag snart lägga mig. Ska njuta av att mitt jullov börjat, sova lite längre i morgon innan jag börjar med alla bestyr jag ska hinna med innan vi åker söderut. Skönt!

Summerat;

Dagens I-landsproblem:

Förkylningen - dock håller den på att släppa som tur är!

Trött, tröttare...jag...?

Dagens bästa:

Vännernas underbara nyhet: Välkommen till världen lilla söta barn!! =)

Mys med lunch på stan.

Mys hemma hos hjärtat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela