ikkas

Alla våra träd och deras skötsel...

Publicerad 2014-06-04 17:12:00 i Trädgårdskärlek,

Vi har 11 träd på vår tomt (räknar inte in cypresserna) - 4 oxlar på framsidan, 3 äppleträd, 1 plommonträd, 2 lönnar mot skogen till, 1 hängbjörk intill det gamla hönshuset. Alla träd kräver sin särskilda vård.

Lönnar och oxlar hamlas. De skärs alltså ned till själva "knutarna". Det syns tydligt var dessa är någonstans, således ett ganska lätt mått att gå efter. Våra oxelträd har nog inte blivit hamlade på sådär 10 år, i våras såg vi till att de blev det och det tog sin tid. Min kära make sågade och jag släpade. Det bästa med just oxelträd är att de behöver inte beskäras på ett par år, hur många är lite upp till smak och tycke. 3-4 år säger vissa, 5-6 säger andra. Vi kommer hålla span på hur det ser ut nu de närmsta åren, men räknar med om 4-5 år. När maken hamlade våra träd nu i våras hade han tillgång till en tigersåg, inte det mest optimala verktyget för att hamla träd med. Det fick funka för denna gång! Oxlarna mår bra och skjuter redan nya skott, ser ut som riktiga "tofsvippor" med pyttegrenar ur "knutarna" med gröna blad - lagom snyggt...;)
 
 
 

 
Äpple- och plommonträd beskärs gärna i JAS-månaderna för att slippa vattenskott. Vi beskar 2 av 3 äppleträd förra våren (det går också att beskära under vår-vintern eller efter att ha gett frukt på hösten, men med varning för onödiga vattenskott) och jag friserade vårt plommonträd som än så länge är rätt litet. Det gav frukt för första gången förra sommaren, har blivit våldsamt attackerat av rådjur men överlevt, så jag försökte att vara både lite varsam men ändå tuktande med det. Verkar ha gett gott resultat i vart fall, i år hade plommonträdet säkert 4-5 gånger fler blommor än förra året och humlorna har dansat runt det. Hoppas på massor med frukt! Äppleträden har fått en del vattenskott sedan i fjol, det tredje äppleträdet vi inte hann gå över ser ut som en rishög - förra året blommade dock alla tre träden helt ljuvligt (lite oväntat eftersom att 2 av dem beskars strax före påsk), i år var det endast det ofriserade trädet som blommade rikligt. Tror att frosten efter högsommarvärmen som kom där tidigare i våras kan ha stjälpt utvecklingen av fler knoppar. I år prövar vi att beskära alla tre äppleträden i september. Det som då tas bort är alla vattenskott dvs. grenar som växer rakt upp. Tanken är att ge energi åt och gynna grenar som växer nedåt, rakt framåt för att tukta trädet och inte låta det skjuta i höjd via mängder med grenar utan se till att det fokuserar på rätt sak - att ge goood frukt! Har ett äppleträd som ger fantastiska, fräscha äpplen att äta som de är, de övriga ger goda pajäpplen. =) Nedan syns lite av en av förra årets överdådiga skördar - mycket gav vi bort, mycket åt vi och en del pajer och annat blev det...

 
 
Hängbjörken behöver få lite gamla grenar bortskurna och ett vattenskott som nästan är som ett nytt träd på det gamla trädet. Siluetten/skuggan av det ser mest ut som ett trolls. Har ingen aning om när, var, hur en hängbjörk gillar att friseras. Men får för mig att en rejält uppvuxen en tål rätt mycket. Jag brukar gå över med sekatören några gånger per sommar när jag tycker att den hänger ned lite väl mycket och klippa väck grenar som dinglar för långt ned. Den verkar inte bry sig nämnvärt om det...
I sommar eller höst får det nog bli att kapa av "trollhuvudet" på den och göra lite friseringsjobb, ansa bort döda grenar och sådär.

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela