ikkas

En salig blandning...

Publicerad 2009-10-23 23:30:00 i Bla Bla Bla..., Katter,

I dag är den första fredagen som jag bara tar mig hem och myser direkt efter jobbet på en månad. Förra fredagen var vi hemma och mös hos våra vänner, fredagen innan på IKEA med min yngsta syrra och fredagen innan dess hade vi tacoskväll med vänner...Fullt upp alltså, i dag var det skönt att komma hem...
Jobbade över fyrtio minuter i dag, mina kollegor trodde jag skämtade när jag sa att jag skulle göra det, pysslade med att göra en kattunge till "Fru Katt", gjorde en tidigare under dagen och kände att jag kunde fortsätta med en till. Tar sin lilla tid och jag hade ju tre timmar att ta igen efter onsdagens APT som jag missade, en och en halv timme är nu använd alltså till att pyssla med sagotema och förbereda utvecklingssamtal. Känns bra. Dessutom hade jag ändå sen fredag i dag, alltså skulle jag slutat strax efter sjutton så det kändes inte så jobbigt att lägga på fyrtio minuter på det och avsluta vid arton-tiden i stället. Vad gör det för skillnad för fredagskvällen i det läget liksom? Jag hade dessutom det lyxigt och blev hämtad av Pälskling...

Kvällen har spenderats med Idol och god mat innan dess, vi handlade färsk pasta, haloumi och lite bacontärningar som vi lagade till ihop med champinjoner vi hade hemma och en god sallad vid sidan av det. Inte dumt alls.
Gillade temat på Idol i kväll, men ingen utom möjligen Nicklas och Erik (Eric?) som körde någon riktig rocklåt. Nicklas gjorde det halvdant och jag är inte direkt ledsen över att han åkte ut, han är rätt tam och tråkig allmänt som artist - enligt mitt tycke. Ingen förlust alltså. Däremot undrar jag fortfarande hur publik och även jury tänker kring Eddie och Rabih. Ingen av dem är något att ha sångmässigt enligt mitt tycke. Rabih verkade dock ha fått lättare att andas igen, men han har ju ingen power alls i rösten, inte Eddie heller. Och ärligt, av fyra program som gått hittills så har Eddie hängt löst i tre av dem - säger inte det något om intresset för honom? Enda anledningen att han sitter där än tack vare att många tonårsdamer de senaste veckorna höjt sina mobilräkningar med hundra procent. Men jaja, än tittar jag ju. Än är Mariette, Erik (Eric?), Tove och Calle kvar i programmet att heja på.

Förresten, uppdatering från kiss i sängen från förra veckan är att det INTE alls är Rasmus som blivit könsmogen eller fått någon fix idé. Båda håller nog på att bli tonåringar, men den skyldiga i det här scenariot är Olivia. Hon hade även kissat på Pälsklings täcke och på söndagen la hon en bajs på vårt överkast - gick att få bort utan fläckar och lukt, tack och lov. På söndagskvällen kissade hon ned mitt täcke igen. Det vara bara att tvätta rent alltihop i våra sängar, påslakan, underlakan och täcken - med alsolsprit och tvättmedel, två gånger om direkt efter varandra. Sedan dess har sovrummet varit förbjudet område för båda katterna. Inget kiss eller bajs någon annanstans än i lådan har förekommit sedan dess heller. Förmodligen är det så att Olivia tycker så mycket om oss att hon vill märka in sitt revir och blanda våra lukter genom att göra så tokigt som hon gjorde i förra helgen. Vissa katter kan tydligen få en fix idé för duntäcken, tycka att de är ultimata toaletter. Trodde ett tag att hon kanske protesterade mot maten, men katter kan tydligen inte göra såna kopplingar, det är vi människor som förmänskligar deras handlingar har jag fått lära mig. Så revirtänk och/eller att hon tycker mycket om oss och vill blanda dofter är mer troligt. Tills vi steriliserat henne och knipsat nötter på honom så är sovrummet stängt för kissemissarna, förutom när vi är vakna och sitter eller ligger i sängen när de är där. Det är bäst så. Ingen av katterna klagar över situationen heller så. Någon liten stund kan Olivia pipa till över att hon vill komma in, men hon hittar snabbt något annat att göra - tar mindre än någon minut eller två. Skönt det, läget känns stabilt. Även om jag gärna hade velat ha dem i sängen på nätterna med samt kunnat ha sovrummet öppet för dem även när vi inte är hemma, men inte mycket att göra än på ett litet tag...

I morgon ska jag och Pälskling åka till yngsta syrran och hennes första lägenhet. Det ska bli kul och spännande att se hur hon har det. Än hade hon inte fått det omtapetserat men det skulle ske inom två veckor, parkettgolvet i vardagsrummet var slipat och bonat nu i alla fall. Pratade med syrran lite innan fjorton i dag, då var de så gott som klara - skulle hämta och sortera hennes mat från hennes tidigare boende och köra den till lägenheten. Flytten var avklarad, det gick snabbt och smidigt alltså, skönt det. Hon har ju en del saker hos vår biologmamma att hämta också, grejer från vinden på det parhus vi bott i och hennes TV och annat krafs. Hon får att göra ett litet tag till alltså...
Jag minns så väl hur det var när jag och Pälskling flyttade till vår första egna lägenhet, så spännande det kändes och så mycket vi hade att pyssla med runt det hela. =)
Mysigt var det, underbar känsla. Men det blev väldigt tufft och slitigt också, mycket som ekonomiskt tog lång tid att få plats på och annat som var sjukt segt också. Är glad över att det är avsevärt mycket bättre för oss nu i dagsläget, även om vi får gå ned i sparläge igen nu när Pälskling pluggar...

Nu ska jag fortsätta att njuta av kvällen/natten. Känner mig relativt pigg så ska nog vara uppe lite sent i dag faktiskt, det är nice att känna att man kan vara det i bland och unna sig en liten sovmorgon på det. Fast känner jag mig själv pågår väl den längst till nio i morgon - men ändå! Det är alltid något! =P

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela