ikkas

Simply the best...

Publicerad 2009-04-24 23:08:00 i Bla Bla Bla...,

Japp, helgen i Stockholm kan enkelt beskrivas med endast en mening, en som Tina Turner själv väljer att döpa en låt till. Helgen var helt klart den bästa på länge...

Stockholm var dock kallare än Götet, när vi kom upp föll några små vita flingor på oss och jag trodde att någon ovanifrån spelade oss ett ont spratt eftersom jag inte ens hade någon jacka med mig - bara en simpel dunväst och koftor. Som tur var blev det lite varmare senare på lördagen och ännu varmare på både söndag och måndag.

Stallmästaregården som vi tog en promenad både till och från var helt underbart. Hur mysigt som helst, kändes som att komma in i ett slott - det ligger ju vid Hagaparken likt ett visst slott som vår kronprinsessa ska flytta in i om inte annat...
Det var personligt inrett, inget rum såg likadant ut som något annat och hela atmosfären både inomhus och utomhus var läcker. Frukostbuffén kunde vi två dagar i rad avnjuta med sjöutsikt i en matsal med 1600-talsstuk (likt övriga värdshuset/hotellet). Vi bodde i ett läckert terracottafärgat hörnrum (rum 118) som låg mot gatan men med viss sjöutsikt - dock störde varken närliggande vägarbete eller trafiken oss någonting alls. Det var knäpptyst i rummet, inga ljud utifrån hördes. Kändes som lugnet självt - lovely! Vi tänkte tagit lite fina bilder när vi var på hotellet, men glömde det totalt. Finns att hitta om man googlar "Stallmästaregården".

Vi strosade runt i norra delarna av Stockholm en hel massa under helgen, gjorde Gamla Stan rejält. Åt en middag på söta, genuina Gåsgränd 4 i just Gamla Stan på lördagen, verkligen ett sött och mysigt ställe. Synd bara att maten smakade i princip nada, köttet var i likhet med gummi, cidern var ett fesljummet skyltexemplar från 1984 i burk och servitrisen hällde dessutom, som grädde på det redan vidriga moset, upp "slatten" i mitt glas halva middagen i genom (behöver jag säga att jag inte drack upp och att vi inte gav någon dricks alls?). Ändå gick middag för två med dessert (pannacotta var lika med stelnad chokladsås) på nästan åttahundra - jag och Pälskling skrattade åt hela skiten kan jag ju säga. Kändes lagom bra. Tog en härlig kvällstur i den mysiga atmosfären i denna gamla del av staden, avrundade med att möta upp min bror A och hans flickvän Y. De skulle ut på en krog och lyssna på en tjej de känner - hon sjöng och hade med sig en skicklig pianospelare som kompanjon. Kvällen blev således väldigt lyckad på det stora hela, trots den mindre goda middagen i den mysiga miljön.

Söndagen ägnade vi åt att strosa mera i Gamla Stan, samt ta några vändor i de norra delarna av stan. Vi åkte direkt från stan och till Globen på kvällen och jag var helt eld och lågor den sista timman innan konserten började. Nervös över hur vi skulle sitta, kunde inte fatta att det hela ens var verkligt och helt salig över att snart få se Tina. Kan ju säga att vi inte blev besvikna alls över våra sittplatser, vi satt högst upp på kortsidan mittemot scenen. Hade vi suttit på långsidorna, som ansågs bättre, hade vi fått vrida våra huvuden mot scenen, vi hade inte sett TV-apparaterna lika bra heller eller själva bandet hon hade med. Särskilt inte om vi suttit högst upp på en långsida för det var mycket högre upp än på kortsidan. Vi hade dessutom bara tre andra personer på vår rad, det var en rad för endast fem personer. Kändes rätt lyxigt så sett faktiskt - blev lite mer av en privat upplevelse mitt i ståhejet liksom. När Tina äntrade scenen kändes det helt overkligt bra, vi hade världens utsikt över vad som skedde på scenen. Jag fick nypa mig ett par gånger om och påminna mig själv om att andas normalt. Dock kände jag vid en av de sista låtarna, då en del av scenen veks ut över parketten och Tina tjoade runt på den, att jag mer än gärna hade velat sitta just där nere. I övrigt var jag supernöjd. Det där bittra över biljett24 var som borta under själva konserten, även ifall jag hädanefter ska vara ute i god tid och vara vaksam när jag köper biljetter. Pälskling tyckte också att konserten var grym, han var djupt impad av ledgitarristen, showen i sig och den fräcka utfällbara scenen. Jag tror aldrig mer att jag rent tekniskt skulle behöva gå på någon mer konsert i mitt liv - Tina gav allt och lite till av vad jag någonsin känner att jag vill uppleva av en konsert. Sjukt grym - riktig krutkärring! Sjuttio år gammal i år men lika dansant som någon som är femtio år yngre. Mäktigt att uppleva bara det! Hon körde verkligen alla klassikerna också, samt en massa andra låtar jag lyssnat in mig på de senaste veckorna inför konserten - hon har mååånga bra låtar! Kan ju säga att jag i den tredje låten fällde en liten tår, i ren skär lycka och för att jag blev så överväldigad av att faktiskt sitta där i Globen och se Tina på riktigt med min kära Pälskling, det hela kändes så stort och så fint. Bytte dock den där snabba tåren mot ett antal breda léenden i stället ganska snart därpå...

Måndagen ägnades till att göra stan lite mera, tog en glass nere i Gamla Stan som avslut på en lyckad helg och satte oss sedan på tåget hem mot Göteborg. Det kändes rätt ruttet då kan jag säga, hade gärna bytt till mig ett par dagar till i huvudstan. Dagen efter när två personer blev skjutna i just Gamla Stan kändes det dock rätt skönt att vi då var här hemma och inte just strosade runt där bland husen som vi gjort i princip hela helgen. Läskigt värre!
Vi hade tur på många sätt och vis med vår helg i Stockholm alltså, och konserten. Antar att det är en del av det som krävs för att något ska bli lyckat och minnesvärt - för att bli simply the best alltså...

Kommentarer

Postat av: -svantes mamma-

Publicerad 2009-04-30 20:48:27

Låter som om ni haft det toppen!! Läskigt med skottlossningen... Skönt att ni kommit hem!!



Kram kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela