ikkas

Ett stycke ny rygg tack...

Publicerad 2011-03-30 09:57:37 i Bla Bla Bla...,

Har sedan förra veckan kommit i gång med träning och det har känts jättebra och roligt. Har fått upp energi, glädje och saker och ting har flutit hur fint som helst. Älskar att få träna och göra kroppen pigg igen efter en heldag med arbete.
Nu på morgonen när jag ätit frukost och var påväg mot skorna för att sticka till jobbet så böjer jag mig ned för att ta upp min skål med yoghurt som mina katter fått slicka rent och det smäller till i ryggen på mig. Kan knappt stödja mig på höger ben och det gör svinigt ont. Jag ringde efter en liten stund jobbet och snyftade fram vad som hänt och att jag ska kontakta läkare. Och så var det ju det också. Jag har varit sjuk hur många ggr som helst det senaste året, infektion på infektion med halsfluss och diverse skit så jag har blivit kopplad till företagshälsan, på gott och ont. Jag kan ju liksom inte göra mkt åt det hela, jag vill ju inte direkt ligga hemma med penicillin men när det bär sig så vad ska jag göra åt det? Vad kan någon göra åt det? Jag har träffat den läkaren en gång som jag nu blivit tilldelad på företagshälsan och han har sagt att jag är vid god vigör och bara har haft otur mer eller mindre med mina infektioner. Han kunde se att mina mandlar var större än vanligt, att jag har en gropig hals efter halsflussen osv. men inte att det var något onormalt med det hela eller att han ville ta bort halsmandlarna eller liknande. Han sa att han själv hade flera år då han var sjuk hur ofta som helst, det var inte mkt att göra åt och han sa att jag nog så småningom skulle komma till år då jag inte var lika mkt sjuk som nu. Det går i perioder helt enkelt. Jättegullig läkare på flera sätt och han känns bra och positiv, så på så vis inga problem samtidigt som att han har sitt kontot inne i Gbg och det är dit jag ska vända mig fortsättningsvis för allting i princip utöver tänder och gyn typ. Vilket innebär att jag har en timmes resa till min doktor som är jättegullig i stället för ca tio-femton minuter som nu när jag kan gå till min närmsta vårdcentral och dessutom är apoteket också ungefär så långt bort. Mycket enklare, fast mer trevlig läkare längre bort - dock tycker jag tiden till stället är lite avgörande när man är sjuk eller skadad. Så i dag då när det small i min rygg ringde jag jobbet, sedan tänkte jag kollat med chefen vart tusan jag ska vända mig. Fick telefonsvararen i örat och ringde då företagshälsan så jag har det gjort oavsett. De kunde ta emot mig först vid femton i eftermiddag. Tack och lov råkar min kära man vara ledig just i dag, han skulle hjälpt till hemma hos min bonusfamilj med flytt och slängning av grejer då de ska flytta om en snar framtid men nu får han prioritera skjuts av mig och sen hinna det han hinner med resten. Jag löser inte att gå särskilt långt som ryggen beter sig nu. Funkar att sitta i en viss ställning, ligga ned är inte bekvämt alls, gå är inte heller så bekvämt men skadar man ryggen behöver man ju hålla i gång den så det är ändå bra att gå lite oftast. Lagom kul det hela iaf...
Jag vill bara kunna träna och jobba som vanligt, så som jag gör när allting är bra och det är då jag mår som bäst. Blir så trött när kroppen ska krångla. Ryggont har jag ju tidigare i livet varit van vid, men träning etc. har ju avhjälpt det - men en sån här plötslig smärta i ryggen och nästan ingen rörelseförmåga alls som följd (inte utan väldigt smärta) känns inte som den varken kan tränas med eller arbetas med. Hoppas det ska gå snabbt över och att jag snart är på gång igen med både träning och jobb, finns kanske någon form av träning jag kan få göra åtminstone. Körde ju maraton-spinning i tre timmar strax efter jag fått ryggskott för några år sedan, i samråd med läkare. Så hoppet om att det hela klarar upp sig snart och att jag får lov att röra på mig åtminstone, även om jag säkert inte får lyfta något tungt, finns här hos mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela