ikkas

Norge-attetatet - en stor tragedi som visar på vårt råa samhällsklimat...

Publicerad 2011-07-25 14:01:55 i Bla Bla Bla...,

Mina tankar har snurrat hela helgen kring det hemska som hänt i Norge nu i fredags, 22/7-11.
I lördags skrev jag ned det här när inget ännu var helt klart i det hela, men gärningsmannen delvis var utpekad;
Jag kan bara säga så här, hur många som helst har/hade säkerligen målat ut några muslimska extremister som ansvariga för det här dådet. Jag är sjukt lättad över att det visar sig vara något annat, mitt i allt det tragiska. 

När jag hörde om det hela i går tänkte jag att personen de gripit med allra största säkerhet hade en eller flera medhjälpare som fixade det sista med bomben i Oslo. Känns ju helt galet att en enda människa kan vara både hjärnan bakom en sån här sak och sedan ensam, fysiskt vara den som utför dåden.  Det lät dessutom på nyheterna som om det var längre mellan ställena än vad det är. Nu när jag kollat upp det verkar det ju helt möjligt att en enda, galen man kan ligga bakom det hela. 3 timmar mellan smällen i Oslo till första skotten på Utøya var det väl? Bara 3,8 mil (38 km) mellan ställena enligt Google-maps. Läskigt.
Jag pratar om båda dåden, vad det är i Oslo är ju inget säkert än. Men är lättad över att den gripne mannen inte går under beskrivningen muslim....
Det känns som att vi oavsett inte behöver ett ännu hårdare klimat och grupperingar folk- religionsgrupper emellan...
Jag känner att jag skrivit mina inlägg lite smått veligt, vet att det i Oslo ses som terroristdåd. Men mannen de gripit är ju kopplad till båda ställena. Jag hade i går inte alls en tanke om att denne man kunnat vara med på båda platser. Men i dag när jag tittar på det hela är ju inte det helt omöjligt. Han är säkert uppbackad av en massa människor i vilket fall som. Kanske är det i Oslo ett terrordåd, det är ju grupper som velat ta på sig dådet. Men hoppas på att det ändå ska vara det som jag från början tyckte var omöjligt, samma person som fysiskt ligger bakom båda dåden...
Jag skrev ned ovanstående på ett forum i lördags, innan någonting var helt klart med hur sprängattentatet och skjutandet hängde ihop, där jag fick kommentarer om att det inte finns något att vara lättad över i det hela. Helt rätt när det kommer till hur många som mist livet. Jag syftade till efterreaktionerna dock, svarade det som står nedan...
Fast, missförstå mig rätt. Det som hänt är lika tragiskt oavsett. Vad jag menar är att jag redan i går stötte på diverse hatreaktioner och dylikt på internet riktat mot just muslimer angående dåden i Norge innan det hela klarnat upp någorlunda i dag, innan någon ens visste hur det hela låg till. Jag är lättad över att det därför inte visat sig vara muslimer som ligger bakom det hela, de är den första måltavlan så fort något sånt här händer. Det har bara blivit värre och värre efter 11 september. 

Nej, det finns inget i att vara lättad över när det gäller de döda unga, det är lika jävligt oavsett.
Men däremot är jag lättad över att efterreaktionerna på det här inte kommer lyda "död åt alla med svart hår" typ. 
Nu var gärningsmannen raka motsatsen till det som många sätter som en första hatbild när de hör vad som hänt, sprängattentat mot regeringsbyggnad osv. 
Missförstå mig rätt som sagt. Jag tycker inte att det som hänt blir mindre tragiskt för att en icke-muslim utfört dådet, bara lättad över att efterreaktionerna troligen blir något helt annat än vad de skulle blivit om det var en muslim som gjort dessa attentat som skedde i går...


Sänder alla mina tankar till Norge, så jädra tragiskt alltihop. Så många unga människor som mist sina liv. =(
Vidare skrev jag senare i lördags det här, när bilden klarnat något;

Utifrån vem som är gripen så känns det inte särskilt långt bort att något liknande skulle ske även i Sverige med tanke på det upptrappade politiska läget de sista åren. Gärningsmannen/kvinnan kan lika väl redan finnas här sen länge egentligen. Låt oss säga i exempelvis någon ensam "storodlare" el bonde med rätt att ta in stora mängder konstgödsel, med jägarlicens, extrema åsikter i politik gällande invandrarpolitiken och ett jädra storhetsvansinne. En galen Svensson helt enkelt...

En ensam person är ju rätt mkt svårare att klämma åt, om denne sköter det i någorlunda tysthet, än en grupp människor. Större risk att lyckas stoppa en grupp då det är lättare att dess intentioner läcker ut...eller jag vet inte...men jag tänker mig det...

I går trodde jag verkligen inte att en enda människa kunde ligga bakom det hela, fattade det som om det var längre än 3,5-4 mil mellan ställena. Nu är det ju rätt uppenbart att sprängattentatet i Oslo var en manöver för att gärningsmannen skulle ha gott om tid på sig att skjuta hej vilt....fy faaan.....

Jag menar med mina inlägg här att det inte är mer troligt i dag än i förrgår, när Norge ännu inte blivit utsatt av galningen, att ett sådan här attack händer även i Sverige. Förutsättningarna för att det skulle hända här har säkert funnits även här länge i vilket fall som i så fall. Jag tror inte risken för att något likadant skulle hända i Sverige har ökat i och med tragedin i Norge, möjligen att någon som redan suttit på verktygen här också använder sig av dem.
Såna här onödiga trådar var en av anledningarna till att jag skrev som jag gjorde, att det var skönt att det visade sig att det var raka motsatsen till den, för många, första "naturliga" hatbilden gentemot muslimer när det sker sprängattentat:

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m60108913-1.htm...

Likväl som av den här anledningen:

www.expressen.se/nyheter/1.2507610/sd-gjorde-...

En vis ung människa skrev följande i en tråd på familjeliv.se;

"Religion spelar ingen roll, det är utövaren som gör det.
En galning är en galning vare sig han är muslim eller kristen."

Jag håller helt med. Dessvärre är det många som inte ser längre än till just vilken etnicitet eller religion som människan som utfört dådet tillhör. Just därför skrev jag att jag blev lättad över att det var en helnorks, icke-muslimsk man som utförde det hela. Inte för att det är mindre hemskt, men för att hatbilden gentemot muslimer efter de här dåden inte trappas upp än mer (förhoppningsvis). Brottet är lika illa oavsett och lika tragiska också oavsett.

En galning är en galning precis som du säger, önskar att hela världen kunde hålla med om det och se bortom religion, etnicitet och politik och se till varje individ i stället. Då hade det förmodligen begåtts färre brott bara för den sakens skull också...
♥ Önskar lugn och ro åt Norge att få sörja sina kära som mist livet och att återhämta sig. ♥
Nu så här, ett par dagar i efterhand, känns allting ännu ofattbart.
Tände  två ljus här i offrens och deras kvarlevandes ära tidigare i dag, kan inte låta bli att fälla tårar för den här skiten asså....

Kl. 13.00 ska Anders höras, har i gång SVT 1 här.... 
Han vill ha öppna dörrar, men beslutet blir att ha dörrarna stängda sades just nu. 
Fast de säger också på nyheterna nu att vi får avvakta tills det hela börjar, det är tingsrätten som avgör - oavsett vad polis eller Anders vill. Men polisen är rädd att han skulle försöka skicka kodade meddelanden till ev. medhjälpare/sympatisörer....

Som sagt, jag är lättad på ett sätt att det var en icke-muslim som utförde dådet med tanke på hur det hetsades före någon visste vem/vilka som låg bakom och med tanke på det hårda, politiska klimatet de sista åren. De som vill kan säkerligen få det till att det var invandringens fel i vilket fall som, men tror inte att det slår lika hårt till som det skulle varit om mannen som utförde de här dåden hade haft svart hår och bruna ögon. Jag är självklart lika ledsen och berörd oavsett av hela den här tragedin - spelar ingen roll vem som utför det, det är lika hemskt oavsett det som hänt...
Är ju mer efterföljderna jag tänker på, hur det skulle ha hetsats ännu hårdare gentemot andra kulturer, religioner om det var en person med utländsk härkomst som utfört de här terrordåden...

Så här i efterhand kan jag ju inte annat än att konstatera att den här tragedin, tyvärr, är ett bevis på i vilket rått, klimat vi numera lever i - hur fientligt delar av samhället är gentemot det som för oss är okänt och vilka vanföreställningar som påverkar oss.
Jonas Gardell är en man som verkligen kan använda sina ord rätt:
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=jonas_gardell_vi_maste_kampa_i_offrens_stalle&videoid=1821336
För allt i världen, håll aldrig käft när det handlar om demokratiska rättigheter! Vägra låta galningar styra kosan någonstans till ett samhälle där väldigt få är involverade och fler exkluderade.
OBS! Jag har klippt in stora delar av det här inlägget från andra sidor där jag under helgen skrivit. blogg.se är sjukt dåliga på styckeindelning, så ursäkta viss röra. Jag lyckas inte få till inlägget om det hela så som jag skulle vilja. OBS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela