ikkas

Fantastisk semester i Norrland...

Publicerad 2011-07-25 12:58:31 i Bla Bla Bla...,

Har nu hunnit ha två veckors semester.
Den första veckan, v. 28, spenderade jag och mannen i Ångermanland med hans pappas släkt.
Vi var tio människor som höll till ute i skogen tillsammans, vid "Udden" och "Torpet".
Det var en vecka med arbete, gemenskap, bad, fiske, födelsedagsfirande och stadsbesök.
Vi var framme på söndagskvällen, jag, mannen och svågern som åkte ihop. Tog en fisketur i båten alla tre ihop med min "bonussvåger". Rofyllt och härligt, en stilla blank sjö, vacker solnedgång - kände att vi var "hemma" i Ångermanland. Badade också, tjugofyra grader varmt i vattnet, varmast på hela veckan. Lovely!
Måndagen firade vi min kära mans farfars födelsedag på Ulvön, två dagar i efterskott. Solen lös, himlen var blå och vi avnjöt en fika med en väninna till min mans faster som var och hälsade på sin mamma samt firade semester. En god lunch/middag avnjöts på restaurang, en härlig promenad upp på bergen och ett avslut med några glas vin i en härlig, solig trädgård. Även denna dag hann vi fyra, samma som kvällen innan, med en fisketur på sjön i lilla båten.
Tisdagen gjorde jag, mannen, svågern och "bonussvågern" Örnsköldsvik med en handlingslista på grejer vi behövde för att kunna jobba på huset. Det regnade i massor på oss. Vi fyra gav oss ändå ut på sjön för att fiska, i en av de små båtarna vid "Udden, gav upp rätt snart och åkte tillbaka och drack vin i stället...
Onsdagen ägnades åt arbete, jag putsade beslag. Jag, mannen, svågern och "bonussvågern" avslutade med fiske i Grundvattnet. Grabbarna fick maaaassor med matduglig fisk i stora storlekar, jag fick en liten. Lite surt.
Torsdagen hade jag kökstjänst, vi turades om med att laga mat och diska. Lagade mat med svärfar till lunch och med mannens farmor till middag. Hann även med att måla lite fönster och en fisketur vid Fäbodstjärn ihop med svärfar, mannen, svåger och "bonussvåger". En öring blev det, svågern tog den, annars småabborrar som vi slängde bort. Massor med nya knott- och myggbett kom vi hem med åtminstone.
Fredagen arbetade vi vidare, jag målade fler fönster. Kvällen var den sista då alla var samlade, alla utom jag och mannen åkte hemåt dagen därpå. Firade av den med vin och gott sällskap. Blev inget fiske utan bara härligt umgänge. =)
På lördagen sa vi hej då till allihop, svågern tog en kväll i Gävle så vi hämtade upp honom på söndagen. Jag och mannen tog en tur till Åsele marknad i Lappland. När vi närmade oss gränsen såg vi fyra renar, en av dem mötte vi i motsatt fil och de andra tuggade lugnt på sina lavar längs med vägkanten. En stund därefter sprack Lapplands härliga natur upp för oss. Sagolikt! Ångermanland är också sagolikt, fast de landskapen är sagolika på två helt olika sätt. Djupa, lummiga trollskogar mot alptoppar, glittrande sjöar och lummiga små öar. Fint att få in både och på samma dag. Toppen rent ut sagt! En härlig dag. Jag kom hem med nya strumpor, mannen likaså och en handgjord lila "tanthatt" (typ tovad filthatt) rikare blev jag också.
Både resan upp och ned gick bra, även om hemresan var med vemod. Vi ville vara kvar, både jag och mannen. Hade gärna spenderat även hela förra veckan i Ångermanland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela