ikkas

Skandal....

Publicerad 2010-09-20 19:27:49 i Bla Bla Bla...,

Ren skandal att Sverigedemokraterna lyckats komma med i riksdagen och i så många kommuner samt landsting.
Jag känner och lever med flera anhängare, kan inte förstå dem alls samtidigt som jag inte helt tror att de vet vad de varit med och röstat fram.
Ett konkret exempel på ren dumhet utifrån SD angående invandringspolitik och språk;
- Modersmålsundervisningen ska avvecklas står det på ett ställe, på ett annat att det inte ska vara skattefinansierat.
SD pekar på att en undersökning från Danmark visar på att den gör varken till eller från.
Va?
Ursäkta, men de få invandrare som får lov att vara kvar eller komma in i Sverige ska alltså lära sig svenska utan att erbjudas att ta hjälp av det språk de talar flytande?
Hemspråksundervisning har i flera undersökningar visat sig vara ingången till att lära sig ett nytt språk på ett vettigt sätt, bristen på det visar motsatsen. Att upprätthålla och hålla sitt modersmål vid liv gynnar således en språkutveckling även i andra språk.
Jag hade personligen aldrig lärt mig meningsuppbyggnad och diverse olika ord på andra språk om jag inte haft mitt eget modersmål till grund - både vanan att tala det och ex. böcker/filmer där både det främmande språket och mitt eget fanns representerade.
Som lärare har jag erfarenhet i det här även i form av lärare och inte elev, jag ser i mitt yrke snarare att elever med annat modersmål borde ha rätten att undervisas i sitt hemspråk så de, om de inte helt behärskar svenskan, till en början åtminstone får en säkerhet i åtminstone ett språk och kan börja bygga upp det. Innan de kan gå vidare och bygga upp svenskan som är deras nya språk, eller snarare parallellt med att de lär sig det nya språket för det är svårt att göra på annat sätt när de redan befinner sig i ett land med ett främmande språk.
Detta var också något som förespråkades starkt under min utbildningstid och resultat från flertalet olika forskningar har som sagt visat på att bristande modersmålsundervisning också leder till språkbrister i det nya språk som ska läras.
- All information inom kommun och service ska ges på svenska.
Okej, så ingen modersmålsundervisning som stöd och grund när man lär sig svenska men ändå krav på att man ska kunna svenska om man vill kunna tillgodogöra sig viktiga dokument. Bra där! Heja SD! (Not).
- Det ska finnas restriktiva regler till att man ska få lov att anlita en tolk.
Okej, ingen modersmålsundervisning för att stötta den invandrades möjligheter att lära sig svenska. All betydande information ska ändå ges ut på svenska men utan möjlighet att någon översätter det för en (såvida man då inte i sin närhet har någon som talar ens eget språk och även svenska tillräckligt bra). Jaha?
Snacka om inskränkt!
- Personer med speciella kompetenser ska kunna komma till Sverige och arbeta
Men de får ingen hjälp med svenska språket med sitt hemspråk i grunden.
- Det ska finnas krav på att de som arbetar inom ex. sjukvården talar flytande svenska.
Åter igen, vilka utöver de personer som klarar sig med vanlig svenskundervisning kommer kunna arbeta i den offentliga sektorn eller för all del kunna ta ett arbete här med motiveringen att de har speciella kompetenser?
Ingen tillräcklig stöttning kommer ju att finnas för dem i att lära sig svenska.
Jag är utbildad svensklärare och dessa riktlinjer går helt emot allt som jag någonsin själv erfarit både som lärare och som elev. Det går också helt emot alla de riktlinjer som innan funnits inom svenskundervisning. Det går också emot flertalet undersökningar och forskning som presenterades under min undervisningstid när jag pluggade till lärare. SD pekar på Danmark i det läget som en bra modell, det ska då poängteras att Danmark sedan ett tag har ett SD-likt parti i sin riksdag ihop med ett högerparti. Kan det ha något med deras val av landsmodell att göra tro?
Det finns så klart ännu fler saker som gör mig upprörd med SD - men det jag ovan pekat på visar ju ganska tydligt på hur svårt de vill göra det för Sverige att ta in personer i samhället med någon annan kultur eller tradition här än det som är "svenskt". Men ärligt, vad i dagsläget är egentligen "svenskt"? Vad är "osvenskt"? Vem eller vilka avgör det? Med vilken rätt då? På vilka grunder?
Skulle jag fråga ett antal personer om detta skulle svaren skilja sig.
Regn, köttbullar, IKEA - svaren skulle bli oändligt många och olika.
Och svaren på varför de ansåg att just det där var svenskt skulle säkerligen variera också, även hos dem som valt samma sak. Likadant om jag ställde frågan om vad som var "osvenskt" och varför.
Det ska dock påminnas om att SD endast fått strax över 5% av 100 möjliga %.
Det är inte särskilt mycket när man läser det sådär, dessvärre räcker det för att de ska kunna förpesta tillvaron i Sverige till viss del.
Jag vet att jag nu hjälpt till att ge dem uppmärksamhet och att de säkert skulle skratta mig i ansiktet om de kom över och läste här i min blogg. Men jag kunde inte låta bli.
Från och med nu tänker jag försöka tiga ihjäl dem, de är inte värda någon uppmärksamhet alls - all uppmärksamhet för dem verkar vara bra sådan. Annars hade de ju med allra största sannolikhet inte tagit sig in i riksdagen. Jag hoppas på att de regerande partiet och även övriga riksdagspartier kommer göra likadant, tiga ihjäl dem och ignorera dem. Hur odemokratiskt det än låter från mig som anser mig vara demokratisk. Men deras värderingar är helt odemokratiska så då tycker jag att de går jämnt ut.
Det tragiska är som sagt att jag känner och lever med flera som röstat på detta parti både i riksdag, kommun och/eller landsting. De har valt delar ur paketet SD och röstat utifrån det utan att läsa hur ologiskt deras resonemang är på det stora hela. Flertalet av de som röstat menar att SD inte är främlingsfientliga. Nähä? Så det jag tagit direkt ur deras invandringspolitik gällande kraven med svenska språket och restriktioner kring arbete och inlärningen av svenska är alltså främlingsvänligt? På vilket sätt då?
Nej, tack och hej.
Sverigedemokraterna i riksdagen är den största förlusten i detta val, som i övrigt inte hade någon vinnare heller.
Gick från TV-soffan i går med en känsla av illamående och tomhet. Helvete.
De största förlorarna i det hela är svenska folket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela