ikkas

Trött fröken...

Publicerad 2010-03-11 14:31:07 i Bla Bla Bla...,

I dag är jag en trött fröken. Det har varit en tuff vecka som ensam ordinarie pedagog, även om båda vikarierna är superduktiga och känner barngruppen sedan innan. Barnen testar och testar och testar ändå, lik förbannat. Men just i dag kändes väldigt bra och halva gårdagen var också rätt bra trots allt. Jag jobbade sent i går, sedan var det APT på det och socialtjänsten var inne och hade föredrag för oss. Jättebra, även om jag redan kunde alla de där turerna eftersom jag har personlig/privat upplevelse av det. Var ändå givande att de kom dit, fick se den "andra sidan" lite mer och friska upp minnet lite. Spännande att höra kollegors frågor och tankar kring anmälningar osv., så mycket mer erfarenhet jag ändå sitter på i det hela, på gott och ont, trots att jag var näst yngst där i går och är en av de som är färskast i gemet på arbetsplatsen. Var inte hemma förrän närmare tjugoett i går. Mötte nämligen upp Pälskling så vi fick handlat också...

I dag är jag redan hemma i skrivande stund, väldigt härligt. Jag hade skrivit in mig på två timmar träning i kväll, skrev av mig från ena timmen. Jag är helt matt, får se om jag tar mig i väg på den andra timmen eller inte. Ska köra ett indoorpass i morgon om inte annat. Jag och en annan fröken var på teater med fjorton barn mellan tre och ett halvt-fem år. Vi såg "Nappen Pappen", en figurteater om två vuxna som inte kan sluta med napp. Kul grej och kul sätt att både få in teater, sagor och sånger. Barnen var suveräna, de lyssnade, var nyfikna och glada hela turen i genom. Tur var ju det också eftersom vi per vuxen hade sju barn och det hade kunnat bli rätt kämpigt annars. Men det är en go´barngrupp (känner att jag säger det för varje barngrupp jag möte nu typ).
Oavsett hur mysigt, kul och hur exemplariska ungarna än är så blir man ändå en väldigt trött fröken efter en utflykt kan jag säga. Särskilt när man dagen innan jobbade elva timmar och knappt hann hem och vända innan man skulle till jobbet igen. Vi åkte dessutom med bussen vid åtta, innan dess fick jag börja ta emot barn, göra i ordning en del av avdelningen och servera en snabb frukost åt ett barn samt hjälpa en gäng ungar i hallen att få på sig rätt kläder inför utflykten. Allt detta mellan halvåtta och åtta. Det gick snabbt kan jag lova och sedan rullade dagen på. Hann sitta ned med barnen efter teatern och sammanställla vad de tyckte om utflykten, skriva ut alla åsikterna och hänga i hallen. De fick välja färg på sin text och jag satte upp pappren på en lila bakgrund, trevligt för föräldrarna att se och samtidigt ett sätt att utvärdera vår utflykt samt att få lite egentid med barnen där de får berätta vad de tyckte och tänka till lite - på eget bevåg utan något tvång (ett barn ville bara skriva roligt, ett annat att det inte ville berätta, resten hade både ris och ros att komma med).

Så nu, nu har jag landat hemma i soffan före sen kväll för första gången den här veckan.
Men tror bestämt att jag ska försöka ge mig på en Core i kväll som är det pass jag har kvar på schemat...
Behöver sätta i gång och göra PIM 3 också (datorgrej för pedagoger/personal i skola och förskola). Det ger lite nya, roliga kunskaper samt tjugo timmars ledighet - inte fel alls. Men måste då bli klar, redovisa för en grupp människor och diplomeras. Helst ska det ske den åttonde april, så jag har inte jättegott om tid på mig men själva bilderna i det hela är klara, ska klistras in i en historia och så ska det skrivas och talas också. Tar mer tid än man tror...

PIM 3, middag och troligen Core på schemat kvar för dagen och läsa i genom en väldigt suddig kopia av ett häfte inför morgondagens studiedag...
Men jag är hemma i alla fall...=))

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela