ikkas

Julen som kom och gick, fortare än vad det går att skriva kvick...

Publicerad 2010-12-26 23:30:59 i Bla Bla Bla...,

Julafton var här på en minut känns det som och försvann nästan lika fort. Vi firade med svärmor, hennes man, svåger, svärmors mellansyster med man och två av deras barn (sönerna) och min mans mormor. Innan alla utom vi och svåger dök upp så åt vi frukost ihop och myste lite, vi var hos svärmor redan vid halv elva på förmiddagen. Sedan blev det glögg och pepparkakor när de andra gästerna kom bortåt fjorton, Kalle tittade vi också lite slött på och sedan öppnades det julklappar. Jag fick en trekvartsärmad, vit oversize-tröja och en långkofta, jättefina båda två men den sistnämnda passade inte mig så bra - jag och svärmor ska byta den i mellandagarna nu. Av svågern fick vi ett spel, "Helt hysteriskt" och av mannens mormor ett par supersöta, sköna raggsockor i regnbågens alla färger som jag fick skicka tillbaka till henne i dag - hon verkar ha dragit åt avmaskningen lite illa fram på tån för det hade börjat glipa. Väldigt olikt henne som är superduperduktig på att sticka. Men det går ju att lösa. Saknar dock redan mina "raggisar". De var finast av alla! (Min man, svåger och deras båda kusiner som vi firade med fick varsina par, alla i olika nyanser men mina var de enda som var i mängder av glada, härliga färger - ska lägga upp ett foto snarast här när jag fått tillbaka dem igen). Av min kära man fick jag en söt sjal med rosor och ett läckert armband. Jag visste vad det blev, var själv med och valde då vi inte skulle ge varandra något särskilt utan hitta på nåt kul i vår eller under sommaren i stället.
Det var väldigt lugnt och skönt och mysigt under hela dagen på julafton. Snön gjorde dagen extra julig och härlig.
Vi åkte vidare till min bonusfamilj vid sjutton-tiden och var framme innan arton. Alla bonussyskon utom ett med familj var hemma för att fira jul. Vi var många med andra ord. Min äldsta lillsyrra jobbade dock tills rätt sent. Vi andra hann äta julmiddag och efterätt och umgås ett bra tag innan den syrran dök upp med sin kille. Det var härligt att träffa alla, blir inte superofta som alla är under samma tak samtidigt. När alla samlat ihop sig så spelade vi julklappsspelet i tre omgångar, uppstår alltid lite vinnarskallar och alla är inte helt överens om regler etc. Men det var ändå kul. Jag lyckades vinna mig en film, "Hotel Rwanda" och en flaska rödvin med hemgjort godis (ett av våra egna paket vi spelade med men det gör inget alls) samt att jag fick ett paket med något "lukta-gott" för herrar som jag innan vi öppnade presenterna bytte med äldsta syrrans kille mot ett paket som det stod "något som värmer damen" på. Ett bra byte, låg ett par supersnygga, beige tumvantar med vita pälsiga muddar, (eller vad man ska kalla det), på i det paketet. Väldigt lyckat då jag bara äger ett par tumvantar som är väldigt praktiska och schyssta att ha på jobbet eller till vardags men supertråkiga att ha på fritiden. Mannen min lyckades få precis vad han var ute efter under sina spelrundor, de paketen han siktade på. Och i dem fanns shampo och balsam, en flaska rödvin och ett hudvårds-kit för män. Han var bra nöjd. Trevligt. Vi körde med förbrukningsvaror i år och det var många bra såna presenter. Påhittiga människor! =)
Mitt i natten, runt halv ett, travade tomten och en nisse in. Jag fattade ingenting. Hörde inte när de kom och hade inte reflekterat över om några lämnat rummet, men det hade både bonusbrorsan som bor i Oslo gjort och även bonusbrorsan som bor i Stockholm gjort - visade det sig. Jag trodde först bara att det var några kompisar till någon av mina syrror eller ja, någon annan, som ville skoja lite och säga hej och god fortsättning typ. Men rätt som det var så började tomten och nissen spela upp en mindre pjäs och dela ut julklappar hej vilt till alla. Gör kul och helt oväntat. Härliga grabbar! =D
Jag fick ett stickat set med goa, söta, mönstrade tumvantar, en lika härlig halsduk och långärmad, stickad luvtröja. De var alla grå med ett mysigt mönster på. Helt otippat och galet. Det var min bonusbror som bor i Stockholm som gjort en "tomtekupp" ihop med sin tjej, de hade visst bestämt sig för att skämma bort allihop till tänderna. Mannen min fick sig en fin halsduk, en stickad kofta och ett par vantar (de sistnämnda var dock för små så de kommer han ge bort till sin lillebror, men ändå). Helt galet bra och roligt. Tomten hunsade nissen och det var ett härligt utspel sådär på julaftonsnatten.
Vi åkte hemåt först lite innan två på natten efter en toppendag. Dock blev vi båda rätt förkylda under kvällen, mannen värre än jag dock. Det har hållit i sig också dessvärre, båda två är lite möra...
På väg hem från julfirandet såg vi en grön kombi-bil som var helkvaddad. Polisen stod runt om med massor av små lampor på vägen. Den som körde måste ha kört otroligt fort. Det där var det värsta jag någonsin sett när det gäller tilltryckt bil, min man sa samma sak. Motorhuven var intryckt, inte mycket yta kvar inne i bilen för de som suttit i framsätena, och framlyktorna pekade rakt upp i luften. Framdäcken var inte långt ifrån att ha hängt med uppåt från marken. Såg overkligt ut. Det första jag sa var att de som åkte i den bilen lever inte. Men jag hoppas för allt i världen att de gör det, har inte stått något alls i tidningen om den avkörningen. Märkligt. Hoppas att det tyder på något gott. Var inte kul att se. Det var snorhalt så det var inte konstigt att något sånt hände, men den som körde måste ändå gasat på för fullt...
I går åkte vi till Skåne tillsammans med svågern min, mannen min körde väldigt lugnt för det var rätt halt även då. Firade jul med svärfar och hans fästmö samt hennes son med flickvän och dotter med sambo och deras två yngsta barn. Firandet var i det hus som svärfar och hans fästmö håller på att renovera upp. De ska flytta in i februari som det är tänkt nu, kul, kul. Har blivit jättefint! Vi sov dock på gården som de ännu bor på, de har inte möblerat det andra huset ännu och har en liten bit kvar innan det är helt dags att göra det. Men snart så...
Spelade Yatzy och ett frågespel som heter "Lingon, lådvin och långkalsonger" och tog det allmänt lugnt när svärfars fästmös barn och barnbarn åkt vidare. Himlans trevligt. Fick två kokböcker och mannen fick en Hälge bok av svärfar och hans fästmö. I en av böckerna låg en "My Day"-check till St Jörgens SPA vilket innebär en heldag på deras SPA och en duobehandling. Det tackar vi för. Kommer med all säkerhet bli himmelskt mysigt...
I dag har vi gjort Intersport, Onoff och Siba, fikat på stan i Kristianstad och promenerat i ett naturområde intill stan. Härligt. Tog det rätt lugnt och åt middag ihop innan vi åkte hemåt. Svåger fick köra, mannen kände sig rätt klen och ville vila sig på väg upp så jag och svågern höll lite låda i framsätena. Gick bra, snöade lite mycket några mil av vägen men generellt så var det bra vägar och väder.
Nu är julen så gott som över, om några minuter. Det känns faktiskt lite vemodigt. Jag gillar det där med att träffa alla som man tycker om och äta gott, prata, spela och umgås på ett sätt som man sällan annars tar sig tid för. Särskilt när alla är utspridda överallt och ingenstans och jobbar hej vilt i många fall. Tiden efter jul tycker jag mindre om än tiden innan jul. Innan jul förbereder man och myser, längtar efter att få träffa alla och äta god mat. Tiden efter jul inser man att det tar ett tag innan man får träffa en del av människorna man haft så trevligt ihop med precis och att allting är vardag igen. Lite trist tycker jag på sätt och vis. I och för sig ska vi fira nyår med många av bonussyskonen till mig och biologsyrrorna hemma i huset där bonus-mami och papi bor. De har hållit på att renovera där hela hösten/vintern nu. Huset ska säljas, de har köpt ett nytt vid en sjö söder om Götet som de flyttar till i februari. Så vi firar av huset ordentligt i år för sista gången. Känns märkligt och lite vemodigt samtidigt som det andra huset lär bjuda på många nya, fina minnen ihop så småningom. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela