ikkas

Mysfredag med vänner och kattpiss i sängen....

Publicerad 2009-10-17 08:53:00 i Bla Bla Bla..., Katter,

I går firade vi fredagskväll med bästa killkompisen och hans goa familj. Blev sagoläsning, varma mackor, fredagsmys med Idol och Michael Jackson-tema - de flesta idolerna gjorde det riktigt bra, utom Rabih som allvarligt måste ha andningssvårigheter och Eddie som nästan bajsar på sig på scen för att han tar i så men ändå inte får fram någon "rejäl" röst...
Vi kom hem först efter tjugotre i går, jag var uppe ett tag efter det och varvade ned, la mig strax efter ett.

När jag gick in och la mig i sängen upptäckte jag att det var blött på mitt duntäcke, ovansidan som jag har närmast huvudet. Aldrig har det tidigare hänt, inget vatten i rummet som ramlat ned - ingenting, gick i genom allting. Det verkar inte bättre än att någon av våra älskade kissar har fått för sig att kissa på täcket. Jag for upp, tvättade av täcke och påslakan, svor över katterna och gick och la mig med ett annat täcke på mig. Fast det luktade inte alls något därinne i sovrummet, täcket hade en svag, svag doft av typ babyurin. Jag är osäker på om det var en "skvättfläck" - det var en större pöl och såg inte ut som en sådan i alla fall men jag har heller aldrig sett någon "skvättfläck" så...
Vi har inte bytt foder, sand, gjort något direkt annorlunda som någon av kissarna skulle kunna protestera mot. Vi är ju inte helt säkra på vår lilla Rasmus ålder, Olivia är ju liten, späd och väldigt mycket babys. Misstänker dock att vår grabb kanske börjar bli tonåring. Ska köpa "Piss-off" och spraya in i våra täcken för även Pälskling upptäckte två mindre fläckar på sitt täcke när han la sig, som nog kommit till efter att jag lagt mig. Rasmus har dessutom börjat bete sig lite småskumt och jama, gapa lite högre än vanligt - vilket vi i och för sig kopplat ihop med hans bushumör och lek tills nu, så hans nötter hänger löst vill jag lova. Katter kan ju kissa i protest mot något också som jag sa, men jag vet verkligen inte vad det skulle vara. Pälskling är ju hemma rätt mycket och vi har som sagt inte gjort något annorlunda nu mot vad vi gjort innan - inte flyttat någonting, inte slutat med någonting eller börjat med något nytt för dem. Allt har varit samma sedan åtminstone två veckor efter att de flyttade in. Jag upptäckte dock nu imorse att typ alla leksaker låg under soffan, de kan möjligt varit uttråkade - de brukar dock vara bra på att finna sina egna leksaker i form av fjärrkontroller, dekorationer (blommor, snäckor etc) och toarullar (såg att de på något sätt fått tag i en disksvamp också som ligger under vår säng - trodde vi gömt alla såna). Men jag tror på att det är "snoppskallen" Rasmus som kissat i sängen och att han möjligen börjar bli tonåring, inget annat. Det kan ske lite tidigare än vanligt om man har en hona och en hane. Vi var ändå hos veterinären nu i veckan och fick dem färdigvaccinerade, han sa att de var rätt små än gällande kastrering/sterilisering och vi sa att vi nog tänkte invänta det tills i januari-februari. Men händer kissandet igen de närmsta dagarna så ryker hans nötter fortare än kvickt för det är mest troligt att det är därför det här händer. Har aldrig varit med om att en katt gjort på detta vis, men vet att det händer och har under morgonen läst på bra om det. Läste även att katter kan få en "thing" för att kissa på duntäcken för att de har bra uppsugningsförmåga, både jag och Pälskling har duntäcken så "Piss-Off" ska inköpas fortare än kvickt, det tar bort lukt, luktar inte gott för katten och minimerar risken för att katten gör om sin kissning. Anledningen till val av plats kan också vara för att det i sängen luktar mest "husse och matte" och om det skulle vara annat än nötter som spökar kan det vara hans sätt att säga "jag finns" i fall han känner sig bortglömd på något sätt, katter kan göra så av ren markering också för att de vill sätta sin lukt ihop med husses och mattes. Fin tanke, dåligt sätt bara. =/
Vi får väl se hur det här fortsätter, ingen avlivning funderas det ens på kan jag ju säga. Det här får vi hitta någon smart lösning på bara helt enkelt, kanske kommer ta sin tid men - eller så är problemet borta lika snabbt som veterinären tar fram sin "nötknäppare"....;)
Om det ens är Rasmus som kissat då vill säga, vi har ju inte ens sett vem det är, honor kan ju med kissa i sängen - men vi har nog båda fått för oss att det är vår randiga lillgris som blivit en hormonstinn, målbrottsjamande tonåring lite snabbare än vanligt...

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela