ikkas

Midsommarhelg i Skåne...

Publicerad 2009-06-22 19:15:41 i Bla Bla Bla...,

I torsdags, efter en lång arbetsdag och familjeterapi så blev jag hämtad av min Pälskling vid bussterminalen i stan. Vi åkte hemåt, packade det sista, köpte en blomma och åt lite snabbmatsmiddag. Därefter bar det av söderut, ned mot Pälsklings pappa och hans fästmö. Vi kom fram strax före midnatt. Umgicks en stund då, drack varsin drink och skålade in midsommarhelgen.

På själva midsommarafton tog vi det relativt lugnt under dagen. Jag och G (Pälsklings pappas fästmö) var ute på en promenad runt byn där de bor. Vädret växlade från regn, lite blåst till solsken under dagen. Det var dock varmt så gott som hela tiden. Pälsklings "surikatbror" dök upp under dagen, han skulle med på det midsommarfirande som även vi blivit inbjudna till. Strax före sjutton åkte vi allihopa i väg mot Önnestad och Åraslöv där vi firade midsommaraftonen. Det var då strålande väder, solen sken och det blåste bara lite lätt - behövde inga jackor eller varmare tröjor. Skönt!
Startade firandet med öl/cider utomhus, begav oss in på den inglasade verandan för sill, potatis, köttbullar och annat gött lite senare. Blev dessutom jordgubbar så klart och glass och/eller grädde i stora lass ännu senare på kvällen. Likt en del nubbar, jag höll mig borta från dessa dock. Tog några jäger i och för sig. Det var en härlig kväll som även bjöd på tipspromenad, mitt lag - "Samlaget"  (jag och två karlar), missade en fråga och orkade inte gå tillbaka utan gick på intution om vilka svar som hörde till vilka siffror. Det ledde oss direkt till en sistaplats visade det sig senare. Men vi skrev ockå som motto att "Vi behöver inte vara smartast, det räcker att vi är snyggast". Självsäkert och fullt försvar mot varför vi eventuellt inte presterade särskilt bra. Jaja, det var kul i alla fall. Kvällen och natten var grymt trevlig. Det blev en hel del alkohol, även om jag lät bli snapsen. Åkte hemåt runt tvåtiden, jag, Pälskling och hans "surikatbror" var uppe ett tag till när vi väl kom hem - satt och babblade, lyssnade på låtar från youtube och halvsov med sista alkodrickat för kvällen. Längesedan vi hade en sån kväll, bjöd på många skratt, sämre balanssinne och jaa - det var kul helt klart!

Midsommardagen vaknade jag, trots att jag lagt mig först på morgonkvisten, runt tio. Hoppade in i duschen vid halv elva, sedan frukost som gick lite trögt. Lyssnade på melodikrysset med G och A (Pälsklings pappa) som var de enda övriga som vaknat. "Surikatbrorsan" kom upp när krysset var klart, käkade frukost på den inglasade verandan där vi strax innan avslutat vår frukost. Pälskling sov ännu sött, väcktes av grytlockstrummor som "surikatbrodern" glatt gick loss med intill hans säng - Pälskling har terroriserat honom hundratals gånger på mornar innan dess. Det blev frukost även för Pälskling, men han var bara uppe någon timme eller två innan han la sig igen. Vi andra åkte bort till Åhus och käkade glass, mötte upp G:s ena syster med familj (de var med dagen innan också), helt enligt deras traditioner för midsommardagen. Tog en tur på stranden också, tittade till badhytten som behöver fixas en hel del med. Havet låg stilla, fluffiga moln täckte himlen. En vacker dag, men något blåsig.
Kvällen tillbringades på inglasade verandan med grillat kött, ugnsbakade rotfrukter och potatis, sallad och gott sällskap. Allihopa utom jag smuttade på varsitt glas rödvin, jag är ju ingen vindrickare...
Det blev även lite wii-spelande och mumsig jordgubbstårta senare på kvällen inne i soffan samt varsin liten 43:ans med mjölk. Jag var hur trött som helst den kvällen, hade kunnat sova vid tjugotvåtiden redan, men blev uppe tills ett ändå med Pälskling och hans "surikatbror".

I går åkte jag, Pälskling, A, G och "surikatbrorsan" till Malmö. Tog en runda kring hamnen vid Turning Torso och tittade på alla fina, fula, fräcka, trendiga och designade hus/radhus/lägenheter som ligger där. En härlig runda som vi avslutade med picknick vid promenadstråket längs med hamnen. Satte oss på en trätrappa (eller hur den nu bäst kan förklaras) med full utsikt över havet och Köpenhamn - där såg det ut att vara världens oväder. Själva satt vi i lite duggregn och stekande solsken. Behövde solbrillor, men de blev svåra att se ut genom på grund av regnet och behövde regnjacka som egentligen vädret var för varmt för. Lite tokigt, men ändå härligt. Åt en italiensk glass till efterrätt vid ett ställe i hamnen och pinnade sedan i väg mot bilen igen. Pälsklings bonusbrorsa på hans mammas sida bor utanför Malmö och blev pappa på midsommarafton. Därför bestämde vi att turen skulle få gå vägen om honom med familj på väg tillbaka från Malmö. Vi köpte med blomma och kort och dök upp, de blev minst sagt överraskade och glada (åtminstone såg det så ut) över vårt besök. Nya lillkillen var hur söt som helst, hans äldre bror fyllde tre samma dag som han föddes och var väldigt pratglad och hade en present att visa för oss när vi var där och en massor av klättringsexpeditioner. Han tyckte det var jättekonstigt att vi skulle gå så snart igen som vi gjorde, vi hann ju bara komma in så kort tid ju. Vi får helt enkelt ta den vägen en annan gång, när vi inte har tre personer väntandes i en bil...

Efter Malmöturen packade Pälskling ihop det sista av hans saker (jag hade redan packat mina), jag bar ut allt i bilen och vi andades ut någon halvtimma sedan bar det av hemåt igen. Det är alltid lite vemodigt det där, är ju så skönt att vara därnere, så otroligt vackert dessutom och himla skönt att komma iväg en bit från hemtrakterna dessutom - samtidigt som det är vemodigt även för att det tar runt två och en halv till tre timmar att komma dit ned. Inget man gör över dagen gärna, även om det skulle vara möjligt. Vill ju ha ett par dagar där, ja helst någon vecka till och med, vilket både jag och Pälskling vet att det är omöjligt att få denna sommar då han är ledig i augusti och jag i juli. Men, men - vi får ta någon/några fler helger längre fram i sommar.
Hemresan gick i alla fall bra, även om en gubbe på åttio-nittio år höll på att kosta oss livet. Han var nog både blind, döv och reumatisk men ändå bilförare. Vi låg i omkörningsfil, på väg att köra om en lastbil och gubben som låg bakom lastbilen och pressade. När vi var i jämnhöjd med gubben, hans huvud var enligt Pälskling lite längre fram än Pälsklings så tvärade gubbtoken rätt ut framför vår bil. Pälskling tvärnitade och hängde sig på tutan. Jag hann bara se när han gled in framför motorhuven, såg som tur var inte hans sväng ut - Pälskling sa att han nästan var bredvid mig i bilen när han svängde ut. Det var en hundratioväg, vi hade varit mos om inte våra bromsar fungerade som de ska. Pälskling var bra skärrad, sa att det var det läskigaste han varit med under hans tid som bilförare. Jag är som sagt glad att jag inte såg hela incidenten, jag tittade på Pälskling och ut genom det fönstret på hans sida av bilen just den stunden då han började svänga. Var läskigt nog att se hur jädra nära han var när han knödde sig ut mellan lastbilens bak och vår motorhuv....
Gubben visade inga tecken på att ens ha märkt vad han gjort eller på att ha hört vår tuta när vi körde förbi honom efter att både han och vi kört om lastbilen. Blind, döv, reumatisk eller också bara jävligt ouppmärksam och nonchalant.
Någon vaktade nog lite extra över oss i går när vi var ute på vägarna tror jag i vilket fall som helst...

Kortfattat var helgen helt underbar, hann med mycket och umgicks med familj och goa människor.
Jag sov som en stock i natt och vaknade upp utvilad i morse, käkade de sista handplockade jordgubbarna från G:s och A:s land innan jag tog bussen till jobbet som jag nyligen kom hem från. Blir eventuellt middag på någon uteservering i kväll för min och Pälsklings del, inte fel alls - schysst start på veckan efter midsommarhelgen där vi blivit saligt bortskämda...;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela