ikkas

Marstrand och Halmstad...

Publicerad 2009-07-31 10:25:40 i Bla Bla Bla...,

Det blev ingen plockmat hos mig i måndags, Hjärtat var sjuk och bilen som Poffas tänkt köra var paj. Så en mycket lugn dag med bara god mat åt mig själv var det som gällde....

På tisdagen däremot så började dagen tidigt med ett veterinärbesök. Det nya tillskottet Marley har släpat med skabb eller svamp till buren. Vi behövde alltså få något att behandla våra kära undulater med. Skabb gick inte att utesluta så det blev ivomec och natriumk,lorid som gällde i medecinväg. Ska sanera hela buren också, slänga allt och börja om på nytt. Ska ta det en dag här nu,  innan nästa medecinomgång, vi har två omgångar kvar med behandling med dem och redig städning av buren, kasta leksaker som inte går att få helt rena osv.
Efter besöket hos veterinären så lämnade vi våra kära flygfän hemma och drog norrut, mot Bohuslän.
Det blev en tur till Marstrand. Pälskling var egentligen inte sugen alls, han hade ont i axeln och var tjurig som bara den, men så snart vi kom till Carlstens fästning som var vårt första mål för dagen så slutade han grina. ;)
Började med lite picknick i parken till fästningen, solen lös på oss - något den absolut inte gjorde hemma i Partille den dagen. Sedan samlade vi ihop våra grejer och gick till samlingsplatsen för den guidade turen. Lämnade våra väskor vid receptionen så vi skulle kunna klättra i alla trappor utan att halvdö på vägen. Det var en riktigt skön tur, guiden var lite excentrisk men söt, jag vågade mig dessutom upp i tornet vilket jag inte vågat vid tidigare besök. Jag blev yr efter att ha varit i tornet, men ändå, det var sådan vacker utsikt över skärgården så det fick det vara värt.
Efter den guidade turen på fästningen så gick vi runt själva en hel del, sedan tog vi oss ned mot staden. Gick ett par varv där innan vi hamnade på en restaurang i hamnen. Jag åt dagsfärska räkor och Pälskling fick sin älsklingsrätt hamburgare. =P Dagen var minst sagt perfekt! Var vid bilen på andra sidan först runt tjugo, stannade på café Zansibar i Tjuvkil och tog oss en kopp te respektive en kopp kaffe. Zansibar ägs av Anneli Utter som anordnar eko-resor till olika destinationer i världen, jag har varit på föreläsning med henne då jag pluggade turism, träffade henne på TUR-mässan för kanske två år sedan och fick då reda på att hon hade café, rökeri och Bed & Breakfast i Tjuvkil men inte haft vägarna förbi dit förrän nu. Omgivningen runt hennes små röda stugor och villa däruppe var magnifik, skog, grönt, lummigt och helt underbart. Vi satt på verandan, spanade ut över omgivningarna och den lilla dräktiga "tigern" som låg och sov sött i en solstol. Fick sällskap av två kattungar som redan var sålda, det var nog tur det annars hade nog minst av dem råkat hamna i min ficka och kommit med hem. Anneli själv satt med gäster och man på altanen och åt räktallrik i solnedgången. Ja, vi hade svårt att komma därifrån kan jag säga, kände inte helt för det. Men alla rum var uppbokade för natten, precis som alla ställen på Marstrand också varit. Vi blev så sugna på att stanna över så vi gjorde några tappra försök till det i Marstrandstrakten, men det gick inte. Vi var hemma runt tjugoettrettio och gosade ned oss i sängen ett tag, sedan blev det att installera digitalboxen och för första gången på tre månader glo på Animal Planet. Me like! =)

I går hade vi ett antal olika tankar om vad vi skulle hitta på. Ragga med bästa killkompisen med familj till Borås djurpark, eller möjligtvis låna min ena lillkusin på en sån tur. Men bästa killkompisen med familj hade maginfluensa och lillkusinen var i väg med en kompis och lekte och hade dessutom sin morbror från Stockholm hemma på besök. Inget bra läge alls alltså. Då ändrade vi planen och bestämde oss för att åka ut och se på fästningsteater på Älvsborgs fästning, men när vi körde in i Göteborg regnade det som om rena rama syndafloden var på gång. Jag tyckte vi skulle gå och titta på nya Harry Potter-filmen, det ville inte Pälskling. Då sa jag att vi kunde köra söderut, där kanske det skulle vara betydligt bättre solchanser. Sagt och gjort, vi körde söderut med regnet piskandes mot bilen som om det inte regnat på tjugo år eller sådär. Vi stannade i Halmstad där det var molnigt men regnfritt. Så snart vi kom ut ur P-huset började det dock regna, men bara duggregna i princip. Vi hittade en skylt om Tropikcenter som vi följde och hamnade då vid ena delen av Halmstads gästhamn där det var något jippo. Tog ett varv i hamnen, hittade inget kul så vi gick in på Tropikcenter i stället, ett hus fullt med exotiska djur - apor, spindlar, ormar, krokodiler, fåglar, ödlor, skalbaggar, sköldpaddor etc. Gick runt stället på någon timma, sedan var det dags att leta upp ett bra matställe. Vi stod och tvekade en stund i hamnen, bestämde oss för att gå mot centrum. Där någonstans öppnade himlen sig och den där syndafloden vi sett regna ned i Göteborg regnade nu ned på oss i Halmstad. Vi gick i rask takt över en bro, blev så gott som dränkta, sökte skydd under ett träd med fyra andra överraskade turister. Sprang till ett tätare träd och sökte skydd. Det hjälpte föga, det såg redan ut som om vi simmat klädsim. När det regnade betydligt mindre fortsatte vi letandet efter en restauran, fann en på Stora torget som vi styrde in oss på, tur nog så släppte de in oss också. Vi satt där i över någon timma, men ändå var vi dyngsura, särskilt jag. På väg mot bilen var det uppehåll, vi tittade på några ungar som sprang runt i genomskinliga bollar på kanalen och en lustig fågel som satt på rumpan (typ). Jag fick ta av mig kjolen och vira en filt runt mig i bilen, kunde inte sitta i min blöta kjol ju. Solen lös skönt på oss när vi satt i bilen, så nog fanns solen söderut bara det att den inte lös på oss när vi var där....
Det var en rätt härlig tur ändå, trots att vi var dyngsura halva turen i Halmstad och därför inte heller gav staden så mycket tid att vi hann kolla centrum eller så...

I dag kommer mamma hit vid tretton och lämnar katten K, familjens katt, jag har bett att få låna kissen för jag saknar henne. Så det blir mys. Pälsklings brorsa är i Götet över helgen, ska se om vi kan träffa honom något i dag också. Pälskling är på avtackning för jobbet nu, så han är väl hemma först när mamma kommer eller så. Det blir en rätt lugn dag i vilket fall. Funderar på att reservera två Harry Potter-biljetter kl. arton i dag, för ev. ska Pälsklings bror på U2, hans tjej har biljett dit men inte han själv så han ska se vad han kan göra åt det under dagen.
Blir en spontan dag i dag alltså.
Min sista semesterdag, det känns lite kluvet - skönt att ha ett jobb att komma tillbaka till, men semestern med Pälskling började ju nu i veckan och jag har fått smak för semester nu, vill inte alls sluta att ha det....

Nu ska jag byta om och äta frukost - hittills har jag ätit två nektariner, behöver nog något annat än det...=P

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela