ikkas

Jul i Ångermanland!

Publicerad 2009-12-30 10:37:32 i Bla Bla Bla...,

Nu har vi hunnit fira jul i Ångermanland med åtta andra personer. Mitt inne i skogen i snö och minusgrader (mellan -5 och upp till -25 minus hann vi uppleva). Hur mysigt som helst! Vi kom upp den tjugoandra och åkte hem den tjugosjunde.

Dagen före doppardagen spenderade några av oss i Örnsköldsvik och handlade in lite saker därifrån som behövdes, övriga hämtade maten vi beställt i Skorped och donade i ordning i torpet där vi skulle fira jul.

Örnsköldsvik;















Som ni ser var det relativt snöfritt mitt inne i själva stan, vet inte vad det berodde på riktigt för det var en del snö runtom stan i alla fall. Ö-vik är i alla fall en mysig stad och där fanns allt det som vi behövde, inklusive en lunch på Max. Det är förresten inte så sent på eftermiddagen som det ser ut på nedersta Ö-viksbilden, solen går ner strax efter fjorton däruppe så här års och den går upp först halv tio på morgonen. Inte många soltimmar där alltså...

Vi bodde på "Udden" under hela julen, Holms gamla godsägares hus. Pälsklings fasters man (Björn) köpte det i våras åt alla som ingår i Pälsklings farfars klan (inklusive mig alltså så länge jag håller mig i släkten). "Torpet" som Pälsklings farfar med syskon är uppvuxna i tillhör ju Järnabrams förening där ingen ingift får vara med och där alla Pälsklings farfars syskon och farfar själv med ättlingar är med och är delägare i torpet (kan vara någon som valt att inte vara med, men så är principen i alla fall). Detta för att bevara stugan inom släkten så att den inte säljs av utan förblir som den är och kan nyttjas och tas om hand av alla medlemmar.

Här är "Udden" (huset och tomten) där vi bodde;








Det är ett väldigt stort hus. På övervåningen finns tre rum á trettio kvadrat styck. Det gick omöjligt att värma upp huset så som vi ville, lite att ordna innan det går, så vi bodde bara på övervåningen. Där är än så länge två stora sovrum och ett kök som vi alla nyttjade (så småningom ska det bli tre sovrum där - ett till Pälsklings pappa med familj, ett till hans faster med familj, ett till hans farbror med familj). Det var kallt som i en frys i resten av huset och vattenledningarna hade frusit till is så vi fick hämta vatten nere i källaren där det som tur var inte hade frusit till. Ett himla spring för vattnets skull alltså. På nedersta bilden ser ni Björn och Bertil och den bro som jag och Pälsklings lillebror fick skotta bort snö från i snöstorm tidigt på morgonen den tjugosjunde innan vi kunde åka hemåt. Det snöade nämligen trettio cm snö under natten mellan tjugosjätte-tjugosjunde så vägarna var helt igensnöade men Björn lyckades som tur var köra ändå efter att vi skottat upp en startsträcka åt honom...

Dagarna tillbringade vi i "Torpet", julafton firades där och på juldagen bjöd vi grannparet (Arne och Dagny) på middag där.

Julafton i torpet;





























I "Torpet" firade vi jul i köket, alla tio. Sovrummet användes som kylskåp åt maten och skafferiet/kylrummet nyttjades som frys. Köket höll vi varmt med den vedeldade gamla, fina Husqvarna-spisen och kärlek. Det var en fin julafton med massor av småpyssel att dona med, god mat att äta, tomte som kom på besök och finfina klappar. Jag fick ett par snygga, mörkbruna boots och svarta knästrumpe-raggsockar av Pälskling, pengar samt liten jultomte och en lott av hans farmor och farfar, ett änglasmycke från årets hemliga tomte och en inbjudan på sill och glögg till Grötö av hans faster med familj som bor där. Av Pälsklings pappa med fästmö fick jag och Pälskling resepengar, underbart!
Tröjan ni ser närmast i bild på nedersta kortet räddade mitt liv några gånger under vår vistelse uppe i skogen, eller åtminstone gentlemannen Björn som den sitter på. Han lånade ut tröjan som täcke, benvärmare som tröja osv. åt mig i tid och otid - höll mig varm. Han tog hand om mig på alla sätt och vis faktiskt, även utöver tröjan. En fantastisk, positiv och underbar man på alla sätt och vis! Vår busschaufför, klippa och lugn i stormen. =)

Appropå Björn så tog jag och han en promenad på julafton när Pälskling, hans lillebror och kusin, farfarn och Pälsklings + brorsans pappa var ute och högg gran.

Julpromenaden;
























Vi passade på att fråga grannparet (Arne och Dagny) om inte jag och några till kunde komma över och låna duschen där på julafton. Det gick så fint så. Härligt var det med! Rinnande, varmt vatten är en lyx däruppe i skogarna. Liksom el.


Så här levs en vanlig vardag i stugan, sopor eldas, toa finns i skogen och vatten hämtas i källan;
























Det är en bit att bära vattnet genom skogen och till stugan också, åtminstone en femtio-sextio meter kanske...

Annandagen spenderade vi hos Arne och Dagny med hela tretton sorters kakor/bullar. Jag orkade få i mig fem-sex olika sorter innan det tog stopp men Pälskling och de andra karlarna lyckades få i sig en av varje sort.

Fika hos grannparet;












Den här julen var en av de bästa jag upplevt någonsin. Visst var det gnabb och gnäll in emellan, stämningen var inte alltid på topp men gemenskapen var ändå god på det stora hela, omgivningen var toppen och juldagarna magiska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela