ikkas

Låt mig presentera Rasmus & Olivia!

Publicerad 2009-08-26 15:29:00 i Katter,

I går kom de två små kattungarna hem till oss, något omtumlade men söta och spinnande - ja, som spunnet socker...=P
De har i natt sovit i vårt kök, tätt intill inne i boet på den klätterställning som vi köpt till dem. De gnydde lite båda två, vi stoppade in dem i deras lilla bo två gånger om och sedan sov de sött natten lång. Jag kelade i massor med dem under morgonen innan jag gick, efter att jag kelat massor med undulaterna. Nu får jag gå upp åtminstone tjugo-trettio minuter tidigare så jag hinner med alla fyra på morgonen...;)
Pälskling har kelat med dem under dagen, han gick till skolan på sin första lektion för dagen strax innan jag kom hem.
De har alltså inte varit ensamma i dag och kommer inte behöva vara ensamma särskilt länge någon vardag det närmsta året åtminstone. Det känns bra och tryggt.
Just nu sitter jag och kikar på dem när de slumrar ingosade i en filt på soffan. Många nya intryck gör små katter mycket trötta, särskilt ihop med maskmedel....

Nåväl, nu en liten presentation av de två små liven som vi köpt på Råmossens katthem....

Olivia; Den här lilla damen är född på Råmossens katthem den 23/5 i år, hennes mamma kom dit högdräktig från en familj som blev hemlös. Hon blir alltså tretton veckor på söndag och var den sista ungen i sin kull på fyra-fem ungar som bodde kvar på katthemmet. Hon är väldigt liten för sin ålder, en riktig liten pinnelina, i gårkväll fick vi helt klart för oss varför det var så. Hon fick maskmedel strax innan vi åkte hemåt, medlet har de båda fått i omgångar uppe på katthemmet, under kvällen bajsade hon ut två döda, vita maskar som var för sig var ca  tre cm långa och typ trådtunna. (Ni som är äckelmagade kanske inte skulle läst här, kunde förvarnat). Så nu har jag börjat väga de två små liven, går lilla damen upp i vikt är det ett gott tecken på att hon blivit av med masken och ifall det inte kommer ut någon mer då som lever annars är det maskmedel om två veckor som gäller, i annat fall en om fem veckor. Olivia vägde 500 g i dag, inte mycket alls. Hon är bara skinn och ben. Men i denna lilla kropp rymmer sig ungefär tio ton charm, tio ton kel,  tjugo ton nyfikenhet och tio ton tillgivenhet. Inte illa alls va? Ändå syns inte det på vågen...

Här har ni vår lilla äventyrliga lady också;





Rasmus; Rasmus är en liten herre på ungefär tio veckor. Han är också ganska liten för sin ålder vilket beror på att han tills för två veckor sedan sprang runt utanför LIDL i Alingsås med sina fyra syskon men utan mamma. Han hade behövt lite mera modersmjölk än vad han fick med andra ord. Han har dock fått ha Olivias mamma som surrogatmamma, men jag är väldigt osäker på om han fått sådan nära kontakt med henne att hon låtit honom dia henne, han har haft henne som vägvisare på rätt och fel i alla fall. Den här killen är oerhört kelig han också men blir rätt rädd när vi stora människor går runt omkring honom när han befinner sig på golvet. Sitter han på ett bord, i klätterställningen eller i soffan så är det ingen fara men annars är det läskigt och då springer han så fort han kan bort ifrån oss (oftast är vi snabbare och lyckas fånga upp honom). Han följer sin nyfikna surrogatsyster som en liten svans, snuttar i hennes päls (tecken på tillgivenhet men också på att han hade behövt ha sin mamma längre än vad han fick) och har i dag börjat tycka det är kul när vi leker med honom. Jag vägde även honom i dag, 700 g vägde han på vågen - likt surrogatsyrran hans har han många kvaliteter som inte väger något alls mer än i själen på husse och matte. Han kommer nog bli en riktig liten spjuver så småningom när han känner sig helt trygg här....

Så här ser vår Rasmus på luffen ut;






Men så här ser vi oftast de små liven - tillsammans;










Bilderna jag lagt upp är tagna med min mobil och lite halvkassa, tyvärr.
Pälsklings mamma tog nog ett par fina med sin kamera i går hoppas jag. Och Pälskling har ett par fina på sin mobil också....



Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela