ikkas

Ett knippe "svarta" konsertbiljetter - betala det dubbla i kassan där borta, tack!

Publicerad 2009-04-17 17:50:20 i Bla Bla Bla...,

I dag laddar jag upp lite inför morgondagens färd till huvudstaden. Jag tvättar kläder för stunden, har börjat lägga fram saker jag ska ha med. Det går lite långsammare eftersom jag varit sjuk och urladdad så gott som hela veckan, började ju förra söndagen. I dag känner jag mig åtminstone mänsklig igen. Jag försökte hitta en bra skiss över Globen för att kunna se ungefär var vi kommer att sitta, vilken entré vi ska gå in genom - var den ligger i förhållande till vår sittplats etc. Granskade då min och Pälsklings biljetter mer noga, första gången jag höll i dem var inne på ICA efter att ha hämtat ut dem som rekommenderat brev hos just ICA. Var i ett sant lyckorus då och pep av förtjusning när jag såg namnet Tina Turner på dem. Letade i dag som sagt runt mera på webben efter en bra skiss på Globen, samt sökte lite om det företag vi köpt biljetterna av - såg nämligen att summan och det som stod på biljetten inte stämde med vad jag hade betalt för biljetterna. Kollade min e-mail, kollade in på diverse ställen där man kan köpa biljetter....

Jag kan säga så här - jag har aldrig köpt några konsertbiljetter förut. Jag fick lite hastigt och lustigt en biljett till Justin Timberlake för två år sedan av min kära vän Poffas. Jag har heller aldrig varit i Globen. Jag bestämde mig bara helt spontant för att boka biljetter till Tina Turner och fann att det fanns såna kvar den dagen jag letade i början av februari. Uppenbarligen var det någon vecka eller två efter att "ordinarie" biljetter tog slut till den dag vi ska på hennes konsert - dvs. nu på söndag - på exempelvis ticnet. Sånt där hade jag alltså noll koll på. Biljetterna jag hittade, jag kom dit via google och en sökning på Tina Turner i Stockholm. Det fanns ju mängder med olika företag som hade såna biljetter, jag valde och vrakade och tyckte jag hittade två biljetter till visserligen ett medelpris - jag kände ändå att det var värt det. Men nu när jag granskade min biljett i dag såg jag att det "ordinarie" priset på våra biljetter hade varit halva priset av det jag betalt. Halva jävla priset! Det kändes rätt surt kan jag säga. Jag ringde upp dem jag handlat biljetterna av, förklarade ungefär det jag skriver här och undrade hur det kom sig att jag kunde hitta exakt de biljetter jag köpt på ticnet fast för halva priset. Ja, när jag granskade biljetterna såg jag till och med att det stod ticnet på dem - det var exakt de biljetterna jag fann på ticnet. Då fick jag förklaringen - det företag jag handlat av var ett företag som säljer biljetter i andrahand. De tar ut betydligt mycket dyrare priser och är inte lika säkra som exempelvis ticnet. Jag hade inte en aning om att sånt existerade - mer än att folk säljer av sina biljetter på tradera och sådant - vilka jag nog aldrig skulle våga köpa konsertbiljetter ifrån, inte om jag bokat en hel helg iväg för att gå på konsert och lyxa mig. Men det var ju inte mycket bättre som jag gjort nu alltså. Men, jag har i alla fall fått våra biljetter, de är betalda, helgen är bokad och vi ska se Tina Turner på söndag. Skulle det vara så att vi mot all förmodan fått "falska" biljetter eller något sådant garanterar det företag jag handlat biljetterna av det dubbla priset man betalt tillbaka - en liten säkerhet åtminstone. Så långt är jag nöjd. Jag bara retar mig på att jag inte var mer påläst och hade mer koll på hur biljettbranschen på nätet fungerar. Inte fan hade jag beställt biljetter av det företaget om jag visste hur det går till där inte - de köper in biljetter för ett par hundra och dubblar priset på dem. Jävligt surt. Speciellt för någon som är lika fumlig som jag var när jag letade biljetter. Men jag har lärt mig en läxa i alla fall - aldrig mer boka av några andra än ticnet. Finns en hel mängd oseriösa företag där ute som direkt gynnar svarta marknaden, vilket det företag jag handlat från säkerligen, tyvärr, gör.

Dem jag handlat av heter biljett24. Andra företag att se upp med är ticket2 och biljettshop så som jag förstått det när jag läst på lite här i dag. Lesson learned, som sagt...

I morgon bär det åtminstone i väg, vi är uppe i Stockholm runt femton och tar oss nog då en promenad med våra lånade rullväskor från stationen och till Stallmästaregården där vi ska bo (är bara två-tre kilometer dit). Vi har egentligen lämnat hela lördagen och söndagen öppna för att hitta på lite det vi vill - det är först vid arton nån gång som vi tänkt infinna oss vid Globen på söndagen. Konserten med Tina börjar nittontrettio och hon har inget förband så då smäller rockfarmor till på riktigt. Trots allt med biljetter och allt bös runt det som jag funnit i dag är jag lycklig som har biljetter, även om jag hellre betalt mindre än vad jag gjort eller lika mycket som nu fast för schysstare platser. Tror vi får det grymt bra i vilket fall som helst, men lite svider det ändå. Men det är inget att bli bitter över. Jag vet ju bättre till nästa gång jag planerar att gå på konsert. Om sådär tjugofyra år igen kanske...(så lång tid har det ju tagit innan jag bokat mina första biljetter så, vem vet)...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela