ikkas

Fattar inte att helgen redan är så gott som slut...

Publicerad 2008-09-28 20:13:58 i Bla Bla Bla...,

Den här helgen har rusat i väg. Jag och Pälskling har varit lediga tillsammans. Bara därför känns det som att helgen rusat bort. Murphys lag? Känns som att det är fredagkväll ännu. Behöver en-två dagar ledigt till. Har ju ett tight schema nu i veckan. Känns inte alls kul. Ska upp strax efter fem i morgon, för har planeringsmöte på min VFU-plats vid sju. Känns förjävligt, vill ha körkort och en extrabil NUUU! Typ så...
Tar tio minuter att köra till min praktikplats, fyrtio-fyrtiofem minuter när jag väljer att åka kommunalt eftersom jag då måste promenera också och räkna in tid för det. Segt på morgonen och på eftermiddagar då jag har mycket inplanerat, som nu till veckan exempelvis.
 Jag var så himla trött i torsdags, längtade något otroligt till fredagseftermiddagen eftersom att Pälskling då skulle vara ledig och hämta mig från jobbet. Hade inte setts sedan söndagen, bara sovit tillsammans ett fåtal timmar varje natt eftersom jag gick upp tidigt och han la sig väldigt sent. Jobbade om varandra hela veckan. Så äntligen, äntligen fick vi träffas i vaket tillstånd! Fredagseftermiddagen kom snabbt, Pälskling hämtade mig i "Diamanten" och vi svischade i väg till Allum. Blev middag på Max, handling på ICA, träffade Pälsklings mamma och man en snabb sväng av rena slumpen och sedan hem och gosa på soffan som gällde den eftermiddagen/kvällen. Mysigt värre och välbehövt!
Dessvärre så kom söndagskvällen väldigt snabbt också av någon anledning, kanske hade det med den där Murphy att göra som jag tidigare funderat över...

I går var jag en sväng på Allum igen. Jag lät mitt "slösa-humör" styra för ett par veckor sedan. Köpte ju mig ett par stövlar och kunde inte hålla mig från att två dagar senare köpa även ett par boots som jag fastnat för. Var och bytte bootsen i går, de hade gått sönder lite på ett ställe. Värdelöst eftersom jag bara använt dem i fyra-fem dagar. Men tyckte så mycket om dem i alla fall så jag ville ge dem en ny chans. Och precis som Pälskling sa så finns det ju så kallade måndagsexemplar av det mesta som man kan köpa. Förhoppningsvis håller dessa paret med skor, annars får jag väl gå tillbaka igen...

Handlade en "säck" godis på Allums godislager också, gjorde ett godishalsband av nästan allt (lite svinn får man räkna med på sådär fyra-sex bitar som slinker ned under arbetet) till syrran S som fyllt år. Var på hennes kalas i går på eftermiddagen. Blev tårta, middag, bullar och äpplepaj. Herregud!  Inte mycket bättre blev det av att vi slarvade med McDonalds senare den kvällen heller. Jisses! Mätta blev vi i alla fall...
Men i dag har det inte blivit något sådant "slarv" alls, kalas är kalas och andra dagar är vanliga dagar. Ja, och sen så är det ju helg med. Jag försöker att hålla det mesta sötintaget till fredag-lördag och inget de övriga dagarna. Men det är fan svårt i bland alltså. Skriver ned vad jag äter, har inte varit en kul syn den senaste tiden kan jag säga när det gäller "övrigt intag" utöver mina vanliga mål mat varje dag.  Är rädd om mina tänder och om min hälsa så försöker att unvika sötsaker på vardagarna, men vissa perioder är jag helt hopplös. Har ju lyckats ändra kosten gällande frukosten - äter yoghurt (en fettsnål sådan) och branflakes och/eller banan på morgonen. Inget mer mjukt bröd, är jag lite extra hungrig blir det knäckebröd eller ett ägg den morgonen. Ett stort plus för det, jag är bra, jippi!
Men med tanke på att jag varit väldigt sötsugen ("roliga veckan" har gjort sitt för det suget), två kalas, lite fika med vänner så har ju inte de där frukostarna gjort varken till eller från än så länge. Bara att vi sparar in lite pengar eftersom frukostmaten för mig nu blivit billigare och håller längre/är drygare än bröd. Även tänkt föra in träning i vardagen, ska kolla upp ett gym här i närheten till att börja med. Det hela är ju en fråga om pengar, att lägga ut så mycket pengar på en och samma gång. Det svider lite...

Promenerat runt på höstmarknaden en sväng i dag, hittade lite julkklappar och jag hittade mig en scarf, ett linne och en vanlig T-shirt. Tänkt att träna i och sova i den sistnämnda. Hade ett härligt väder, lite blåsigt dock. Efter marknaden en massa gos och jag lagade middag + matlåda till mig.

Känner mig stuptrött, ska snart lägga mig. Redo för semester känns det som. Det tär att ha huvudet fullt med "kommande veckans schema", "apatiskt tillstånd inför alla uppgifter/planering och annat som ska göras", "stress, stress, stress" blandat med "ett rejält sting av huvudvärk". En vanlig, kort helg kan inte råda bot på sådant. Skulle behöva en lååång weekend med Pälskling någon annanstans på denna planet...
Fattar inte att helgen redan är så gott som slut....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela