ikkas

En fysisk dag - Glad advent you say?

Publicerad 2008-11-29 22:52:00 i Bla Bla Bla...,

I dag började jag dagen bättre - åt en god frukost, tog det lite lugnt i någon timme. Sedan satte jag i gång att städa här hemma. Putsade fönster i massor, räknade ut att jag putsat trettiotvå rutor - är fyra sidor att putsa på varje fönster här hemma. Dammade, dammsög, tvättade golv och rengjorde för mina kära små undulater. Fullt ös. När jag väl var klar med allt sådant var det middagsdags, slängde in lax i ugnen och rusade ned i källaren. Dags att leta jullåda. Pälskling hade möblerat om nere i kaoset, hade ju inbrott i förrådet för rätt länge sedan i två-tre omgångar som vi ännu inte orkat städa upp helt efter, Pälskling hade kört in sommardäcken. Senast jag var nere i förrådet, gången innan i eftermiddags, såg jag jullådan och jag såg påsen med grandekorationer. I dag såg jag bara påsen, den ska inte fram förrän om ett par veckor. Fick klättra in i förrådet, stod på en frys och lutade mig in över ett bord på högkant, en IKEA-kasse med massa herrskor, ett dockskåp på svaj och där, där, längst in bredvid dockskåpet, fastklämt med bordet skymtade jag jullådan. Har för övrigt en liten och en stor jullåda, fick lätt ut den lilla. Sedan slocknade lampan. Totalt mörker rådde, jag svajandes längst in i förrådet med ena foten på frysen och den andra inklämd någonstans. Fan, fan, fan! Klättrade ut ur förrådet, genom korridoren bland förråden, halvvägs bort i nästa korridor och tände lampan igen. In i förrådet igen, fortsatte lirka loss jullådan. Svajade runt med ena foten på frysen och den andra hade jag ingenstans att sätta ned, slant runt, räddade jullådan från att trilla i backen och äntligen ut. Både jag och jullådan var hel. Är det någon som vill pröva på den sport jag hållit på med i dag - förrådsklättring - så är det bara att höra av sig. Jag kan tänka mig låna ut vårt förråd här hemma, så länge ni kan tänka er att organisera upp det medan ni är här så jag slipper klättra. Tog hissen upp med jullådan, var helt slut. Började försöka vika rätt den första adventsstjärnan, den vita i papper som är till vårt sovrum. Ett väldans pyssel. Skiten ville inte alls vika sig rätt eller hänga kvar på sina små hakar. Höll på att få ett nervsammanbrott, svetten lackade, kände mig skiten, äcklig och ville bara bli klar med allting så jag kunde få duscha. Mitt i det här kom jag ihåg laxen, fick till att värma ett paket nudlar. Ännu var det ett par minuter innan laxen skulle ut. Fortsatte mitt pyssel med adventsstjärnan och lyckades. Hängde upp den, tände den - voila! Sovrummet var färdigt. Sedan i all hast fick jag fram min fina ängel som jag haft sedan jag var ett litet barn, älskar den och den ska alltid vara med, varje jul. Upp i köksfönstret med den. Och hoppsan! Laxen kanske skulle ut ur ugnen också? Snabbade mig att fixa klart maten. Torr lax som smakade fnöske och överkokta nudlar. Någon sallad fanns det inte kvar hemma, knäckemacka orkade jag inte bre. Åt min mat, försökte lyssna på musik från datorn. Hade på en massa schyssta låtar när jag tvättade fönstren och dammade, sedan höll det på och bråkade. Vår dator som jag sitter vid just nu behöver installeras om. Slutade med att jag i ren ilska stängde av den, ingenting ville fungera på den - bara hängde sig hela tiden. Fortsatte mitt adventspyssel - två till vikbara stjärnor att hänga upp. Svarta, en stor och en liten till fönstren i vardagsrummet. Den lilla gick snabbt och lätt, underbart! Den stora däremot ville inte alls som jag ville. Blev så sur att jag drämde näven i bordet, skulle jag inte ha gjort. Det gör skitont i handen ännu. Men efter sådär fem timmar med städning, förrådsklättring, äcklig mat, jävla adventsstjärnor och fan vet vad så hade jag tröttnat totalt. Mitt under mitt adventsstjärnevikande, minns inte när, ringde en kär väninna som jag beklagade mig till, hon kan vara glad att hon inte såg eländet. Fick dessutom hålla på och knyta och peta med trådar uppe i de små hakarna på stjärnorna för att de inte skulle glipa fult och visa hela lampan inuti - terapiarbete som jag inte alls kände för. Men jaja. Jag blev klar, fick slängt upp några tomtejävlar, tog hissen ned med jullådan och tryckte tillbaka den in i förrådet på en mer lättåtkomlig plats. Under eftermiddagen har jag tagit en lång, varm dusch, myst i ljuset av adventsstjärnan i sovrummet, pratat med systrarna över datorn där inne som inte bråkar med mig. Slappnat av, tagit ett par djupa andetag, tittat mig runt omkring. Faktum är att slitet nästan gjort sig förtjänt. Blir fortfarande irriterad när jag tänker på allt slit under dagen men, om ett par dagar kommer det vara värt det, hoppas jag...

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela