ikkas

Tentaplugg...

Publicerad 2008-04-21 13:07:41 i Bla Bla Bla...,

I morgon har jag salstenta i läs- och skrivinlärning. Jag har i princip hunnit läsa all litteratur i kursen och har gått tillbaka och läst om en del under gårdagen och dagen som gått hittills. Men det är så mycket. Jag vet inte vad jag ska fokusera på riktigt. Pratade med en klasskamrat, hon tyckte som jag. Men vissa saker klarnade lite efter att ha pratat med henne. Vi fick rett ut litegrann. Vår lärare har sagt att om vi varit med på lektionerna och om vi läst så ska det rimligtvis ge utdelning i morgon. Men jag vet inte hur mycket av allt jag egentligen förstått, i fall jag rör ihop saker eller om jag fokuserar rätt. Det resulterar i att jag redan nu, så här tidigt på dagen, sitter här och skriver. Inte tentapluggar som jag borde. Har mina böcker framme, de dokument på nätet som jag läser till och från och har mina anteckningar. Men vet inte vad jag ska göra med dem. Får krupp på den här situationen. Hatar att tentaplugga. Funderar på att fokusera bara någon timme eller två till i dag och köra på det jag snappat upp under kursen. Hoppas på att det går vägen liksom. Blä för tentor! Speciellt salstentor som morgondagens tenta är. Hur naturligt är det egentligen att under en viss tid i livet ägna tid åt att lära in specifika kunskaper och under en bestämd tid under en dag skriva ned en massa av dem på papper? Inte speciellt naturligt alls skulle jag vilja påstå, fler skulle nog hålla med mig. Viktigare borde det vara att uppmuntras att använda dessa kunskaper på olika sätt i praktiken. Att bygga på kunskaperna med tiden. Göra dem värdefulla, intressanta och roliga att ta till sig. Ändå är det den skriftliga metoden med tentor och prov som används friskt i skolvärlden...

I går pluggade jag en del varvat med att glo på TV med Pälskling - reprisen av Körslaget bland annat...
På eftermiddagen lagade Pälskling mat åt oss, jag pratade högt om mina kunskaper om det jag ska avtentas på i morgon, han lyssnade tålmodigt. Efter middagen åkte vi bort till Triumfs glasscafé och njöt av det vackra vädret sittandes vid ett bord på utsidan. Trevligt!

Det är underbart väder i dag, jag känner verkligen inte för att sitta inomhus och plugga. Vill ut i det sköna vädret. Får nog bli en liten promenad senare. Behöver handla lite mjölk och mellanmål att ta med till tentan i morgon.

Kryper i hela mig nu när jag snart skrivit klart här. Plugga återstår på dagens schema. Dör en smula inombords. Hjälper det att lägga sig på golvet, sparka och slå vilt kring sig och skrika "JAG VILL INTE, JAG VILL INTE..." ett par hundra gånger?....

...Nej, jag trodde väl inte det heller....

Summerat;

Dagens I-landsproblem:

Ofokuserat tentaplugg blandat med skräck inför morgondagens tenta.

Dagens bästa:

Snart är tentan gjord - ingen mer salstenta den här teminen efter i morgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela