ikkas

Sommarlov = Sol, bad, jordgubbar och lite extra jobb!

Publicerad 2007-06-12 11:33:00 i Bla Bla Bla...,

Ja, äntligen är jag ledig från skolan, ytterligare en termin är avklarad utan att jag har något eftersläntrande att ta tag i. Underbart!
Jag slutade den 7 juni, och har sedan dess kunnat njuta av skön sommarvärme (vilken infann sig även innan den 7/6 men då hade jag ju skoljobb kvar att göra ju), har varit 26-38 grader varmt här och strålande solsken här länge nu. Har hunnit äta de första jordgubbarna, och en hel del fler jordgubbar efter dess med.

Tog mitt första dopp i fredags kväll, 8 juni. Det var kallt på det stället jag då badade och att ta sig dit var en pina i värmen, cyklade på min begagnade icke-fixade cykel, behöver verkligen ordnas till. Fick sparkat upp själva stödet för cykeln, det hade rostat fast. Lyckades montera ned sadeln så den passade mina ben, efter många om och men och både svett och ilskna tårar som rann. Kedjan hoppade ur 3 gånger på väg bort till sjön, vilket resulterade i att jag åtminstone i mitt sinne såg mig själv kasta cykeln i sjön med mina oljiga händer. Men det var ändå värt hela eskapaden, nästan i alla fall. Lyckades åtminstone ta mig hem utan några större problem, skönt det.
I övrigt denna dag så arbetade jag på den skolan jag vanligtvis har praktik på, var där från 13-16.15. Blir lite pengar i alla fall.

I lördags var jag och min äldsta lillasyster hos familjen som hon kommer flytta in till. Hon har fått ett familjehem med andra ord! Var även där tidigare i veckan med arbetare från socialen. Men i lördags var vi där själva. Människorna och djuren i familjen är helt bedårande personer! Systern vågade stanna kvar tills kvällen efter att jag åkt där ifrån runt 17. Åt middag och glass ihop, gick husesyn, pratade en hel del med dottern i familjen och njöt i deras trädgård. En lyckad dag! På kvällen träffade jag en god vän, min Poffas, vi var ute och åt på Lilla London, riktigt mysigt. Blev en tidig kväll hem, sedan fastnade jag i ett samtal med yngsta systern. Letade fram gamla spökhistorier som jag skrivit för 9 år sedan på vår Spanienresa, läste dem för henne precis som jag gjort då. Skillnaden var att hon inte blev vettskrämd denna gången. Har en mindre låda där jag behållt en del saker som jag känt är viktiga och kul för mig att ha, saker som jag, mina systrar eller vänner gjort. När min äldsta syster kom hem fortsatte vi prata, var vakna till 3-tiden och vaknade först efter 11 på söndagen. Första gången det händer, att vi går upp så sent, åtminstone för äldsta syrrans och min del.

I söndags handlade jag och Pälskling samt att jag och systrarna röjde upp lite här hemma. Efter dess ordnade jag med lite picknick mat, blev pastasallad, jordgubbar och massa vatten. Sedan bar det av till sjön, till det vackra långgrunda stället åkte vi. Grannarna våra följde också med i sin bil. Badade, solade och njöt av jordgubbarna i den sköna sommarvärmen! Avslutade eftermiddagen med att äta glass på Triums glasscafé!
På kvällen tog jag med en filt och en bok jag snart läst ut, och la mig ute på gräsmattan här utanför huset. Helt sagolikt skönt! Är så instängt och varmt i lägenheten, trots att fönstren står öppna hela dagarna och nätterna numera. Typiskt att man har en varm lägenhet på sommaren, och en kall en på vintern, hade vart skönt med motsatsen.

Igår var jag ledig, en av få dagar den här veckan som jag är helt ledig. Min första helt lediga sommarlovsdag!
Städade lite här hemma, ändå ser det halvt kaosartat ut...
Handlade avslutningskläder till min yngsta syster som slutar nian den här veckan. Fick tag i en fin sjömans-inspirerad klänning på Gina Tricot, vilket var den första affären vi tittade i. Jag hittade mig en billig klänning där med, och ett par örhängen. När vi kom hem letade jag frisörtid till syrran med, hittade en i Kungälv som hon kan passa på att gå till i samband med skolan i morgon. Perfekt med andra ord.
Blev ett kvällsdopp igår också, borta vid samma ställe som vi var i söndags. Fast det var bara jag och ynsta systern som var borta och badade. Såg en film med Pälskling igårkväll innan jag somnade gott.

I dag har jag hunnit gå upp sedan mer än en timme tillbaka, fylla i en kursutvärdering som jag glömt göra sedan jag slutat skolan. Annars har inte alltför mycket hänt denna dag. Pälskling är och klipper sig, hade glömt plånboken och stack in sitt nyklippta huvud här nyligen och hämtade den. =)
Kände att jag behövde uppdatera min dagbok lite, var alldeles för längesen jag tog mig tid att skriva här ju!
Är något svalare både ute och i lägenheten i dag med, så nu orkar man sitta här litegrann. Är strålande solsken men "bara" runt 20 grader varmt i dag. Skönt faktiskt, speciellt med tanke på att jag ska göra min första provdag av 3 möjliga på det extra jobb jag fått nu i sommar. Är inom handikappomsorgen här i Partille. Ska bli väldigt spännande tycker jag. Skönt att det är någorlunda korta arbetspass med tycker jag, då hinner man göra något av varje dag om man vill det. Börjar 16 idag och slutar vid 21.

I morgon är jag ledig, då ska jag gå på en skolavslutning för den förskoleklass som jag haft min praktik hos, ska bli kul att se de små liven sjunga och showa lite! =)
Är det varmt går jag nog raka vägen ned till sjön och det långgrunda badet, för det ligger alldeles i krokarna av min praktikplats.

På torsdag slutar yngsta systern nian, tyvärr kan jag inte se hennes klass gå ut då, arbetar min andra provdag från 7-10 den dagen. Missar hennes avslutning ganska precis. Börjar runt 9-10 tiden uppe i Kungälv och jag är helt på andra sidan stan då.

Gör min sista provdag på fredag, från 15-19.30. Hoppas att jag sedan efter dessa dagar har ett extra jobb på den avdelning som jag är på. Skulle vara skönt att vara lite sysselsatt i sommar, och ändå hinna vara en del ledig. Samt att få in lite extrapengar, det är ju aldrig fel. Men räknar nästan helt kallt med att jag kommer ha det här jobbet efter dessa dagar, tror inte jag är så katastrofal så jag missar det här arbetet och tror inte jag kommer vantrivas heller, inte så pass att jag inte kan hantera det några veckor utspritt över den här sommaren.

Summerat;

Dagens bästa;

Solv och värme = sommarlovskänsla till max!

Spännande arbete som väntar!

Inga läxor!

Dagens I-landsproblem;

J*vla cykel, hade ju tänkt cykla till jobbet i dag, orkar inte fixa upp den i dag ju! (Fjäska med Pälskling kanske?)

Nervös inför första provdagen trots allt...

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela