ikkas

Tonårsfritt...

Publicerad 2007-07-10 14:45:56 i Bla Bla Bla...,

Ja, nu är det helt tonårsfritt här hemma igen, sånär som på en liten rosa upphittad strumpa från ena systern. Båda syrrorna är nu utflyttade från mig och Pälskling, och nyinflittade i varsin familj. Sista systern, den äldsta av de två, flyttade ut i fredags (6/7) och den andra systern flyttade fredagen veckan innan. Det har känts himla konstigt och ovant att bara vara två igen, har ju bott fyra stycken i vår etta i över 3 månader. Folk fattar inte hur vi klarat det, eller berömmer en för den här prestationen (?) vi gjort. Visst har det varit jobbigt, jag och yngsta syrran har ju haft våra dispyter och smågräl nästan varje dag, och det har varit knas att agera som mamma + storaryrra + "allt i allo" åt sina småsystrar. Det har krävt mycket tålamod och energi, det medger jag. Men de är ju den enda riktigta familjen jag har, och jag gjorde vad som krävdes i den här situationen, så att det hela skulle bli så bra och tryggt som möjligt för mina systrar och även för mig själv. Jag skulle gjort ännu mer om det krävts, de är min familj, jag gör allt för dem. Därför känns det så knas när folk pratar om att vi varit så "duktiga", det är ju inte det som det handlat om. Att handla på det sättet jag och Pälskling gjorde var ju en självklarhet, vad skulle vi annars ha gjort? Låtit dem bli hemlösa? Låtit dem bo kvar hos mamma? Låtit dem sitta på nån institution? Nej, tack. Det gör man inte mot någon man älskar.
Nu har flyttlassen gått av från mamma och systrarna är trygga och har kommit till sina kanonfamiljer, slutet gott allting gott. Slutet på det liv de hade, och början på deras nya liv vill säga. Jag tror och hoppas att  det kommer gå vägen för dem nu.

Första morgonen, i lördags, utan att ha någon sovandes i vardagsrummet kändes jättesorglig och konstig. Likadant kvällen innan när ingen sov i vardagsrummet mera, alla kuddar på soffan var kvar. Kändes så definitivt att nu splittras vi, hela vår lilla familj, jag och mina systrar. Hade jättesvårt att sova natten till fredagen, för att jag grubblade så över just det här. Jag vet att jag kan hälsa på dem och tvärtom, men det är bara så konstigt, fastän båda familjerna är helt underbara. Handlar ju mer om känslan i övrigt, samtidigt som det inte hade kunnat lösa sig på något bättre sätt än vad det gjort. Ser på det hela med en slags skräck-blandad-förtjusning, å ena sidan är det läskigt och å andra sidan är det underbart. Många känslor och funderingar i ett enda virr-varr...

Helgen var i övrigt mysig, jag och Pälskling var på Allum i lördags, handlade en present, mat och varsina par med Crocs. Jag behövde ha ett par bra tofflor att arbeta i, fått så himla ont i knän, fötter och höfter utav att arbeta i mina platta ballerinaskor jag haft tills vidare på jobbet. Riktigt skönt att ha ett par bra skor nu kan jag säga, har inte arbetat i dem ännu men känner att de är kanon att stå och gå i mycket. Blev ett par turkosa, med en galen ko på den ena skon och en arg bulldog på den andra. Pälskling köpte sig ett par khakifärgade Crocs med en döskalle figur på vardera sko. Uttrycket "att sminka en gris" passar bra in på att smycka ett par Crocs tofflor, de är ju så extrema och fula ju!
På lördagskvällen var vi hos några nära vänner, de ska ha barn i december, hon börjar få mage nu. Ser så gulligt ut! Såg babyn på ultraljudsbilder som hängde på deras frys, den lille krabaten var 15,2 cm i slutet av juni, så är säkert 20 cm nu. Spännande! Det värsta är ju att den är himlans stor när den väl ska ut...
Tittade på en hyrfilm och åt lite chips, grönsaker och dip - mysigt!

På söndagen var jag på Allum en sväng igen, jagade ytterligare en present och en blomma. Var på grillmiddag hos min faster och mina kusiner den eftermiddagen, en av kusinerna som har fyllt år nu i början av juli som skulle ha presenten jag köpte tidigare på dagen. Var en jättemysig eftermiddag, mina systrar och farmor och farfar var också hos min faster. Maten var kalasgod, åt jordgubbspaj till efterrätt, något jag aldrig ätit förr men som var så himmelskt gott så det inte ens går att beskriva!
Busade lite med lillkusinen och allmänt umgicks, tittade på lite foton etc.
Faster är också gravid, ska ha sitt fjärde barn i slutet av augusti, har en rejäl babymage nu. =)
Pälskling gick på sitt skift den kvällen, så vi åkte hemåt lite innan 20. Jag tittade på "Dirty Dancing" och åt honungsmelon som avslut på helgen. Kändes gör skumt att somna helt själv i lägenheten, låg och lyssnade efter ljud, som att jag på nåt sätt skulle höra nån av syrrorna snarka eller vända sig eller bara något. Men inte, det var så tyst och tomt. Somnade alldeles för sent, kom inte helt till ro.

Igår sov jag länge, småplockade lite här hemma och satt vid datorn, gjorde inte många knyck alls. Var gör trött och seg. Låg på soffan och tittade på en film igår, kom fram till att jag inte minns när jag kunde ligga så på min egen soffa på kvällen. Då var det väldigt skönt att vara ensam och ha lägenheten för sig själv faktiskt. Det finns fördelar med allting...=P

Idag har jag tvättat och städat hos mina små fåglar. Jag och Pälskling åker till Skåne på torsdag, så har alltså börjat göra i ordning lite för det. Hunnit börja fundera på vad jag ska packa och tänkte göra det i morgon, i hop med en dammsugning och en klippning som jag också tänkt att hinna med.

Sommaren går så himla fort, och det vackra vädret ser man tyvärr inte mycket utav alls ju. Fast i dag har solen lyst lite, den gömmer sig dock bakom några ganska grå moln nu...

Summerat;

Dagens I-landsproblem;

Trötthet.

Ensamhet.

"Tonårsfritt". (Läs ovanstående.)


Dagens bästa;

Snart Skåne!!

Mina Crocs!!

"Tonårsfritt". (De har fått en riktig familj.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela