ikkas

Apati...

Publicerad 2007-07-27 16:12:00 i Bla Bla Bla...,

Igår var jag verkligen helt slutkörd. Arbetade från 7-16 och somnade först runt 01.30 natten till igår. Hade ont i magen och vände på mig stup i kvarten så kunde ju inte somna då heller, inte förrän det var alldeles för sent för att man skulle vakna utvilad i alla fall. Hade en hel del att göra på jobbet igår, hade flickan nästan hela dagen, hon har varit min dans de senaste jobbdagarna jag haft. Det är tungt att arbeta på det viset man gör på ett sådant ställe jag är, man är så inblandad i de man tar hand om, och det som gör det speciellt svårt med flickan jag har haft är att hon inte kan prata eller göra sig förstådd genom teckenspråk eller så. Hon använder ilska, frustation och våld när hon testar gränser, är missnöjd, trött etc. som gör henne på mindre bra humör. Vissa situationer kan man komma undan rätt lindrigt, men vissa dagar fungerar verkligen ingenting, och det är bara att acceptera och utföra det man satt upp på det schema hon har. (Arbetar med bilder och ett dagsschema, checkar in och ut sig vid olika stationer i sin lägenhet - komplicerat att förklara.) Samtidigt så tycker man om och bryr sig om henne och vill bara få hennes dag så bra som möjligt, men man måste vara bestämd och sätta gränser, visa vem som bestämmer och det ganska rejält också - vilket jag gör, men man blir så trött bara. Igår kom jag på mig själv att stirra i tomma intet, och tänka på absolut ingenting, jag var helt uttömd. Satt på arbetet, de lugna stunder jag hade, och kom på mig själv sådan, inte som vanliga segla i väg med blicken och dagdrömma, utan verkligen borta. En känsla av apati föll över mig. Jag blev lite rädd för mig själv kan jag säga. Det är inte första gången detta händer, men igår var det verkligen extremt, känslan sitter kvar lite även idag, men var illa igår. Både tänkte och sa högt till mig själv att jag inte tänkte gå tillbaka till jobbet något mera. Inte för att jag inte trivs med de anställda eller boende där, men bara kände så då. Var en så himla tung dag, med mycket frustation från henne, vilket smittade av sig på mig - hopplöst läge helt enkelt.  Skulle aldrig i längden klara av ett sådant jobb jag har nu, glad att det bara är ett sommarjobb, skulle bli galen annars. Men jag var väldigt glad när jag såg min lön denna månaden i alla fall.
 Utöver det vanliga på jobbet har dessutom en av herrarna dött nu i dagarna, så det har varit allmänt nedstämt på jobbet och en del att fundera över angående hans bortgång nu det sista också. Men jag har bestämt mig för att inte arbeta något efter 18-20 augusti någon gång där, så att jag får ordentligt ledigt innan skolan. Jag behöver få vara bara ledig ett tag känner jag, har varit så mycket det här året också. Har mycket att bearbeta och bara känna att jag har tid till det och att få vara lite för mig själv bara, inte tänka på någon annan, vilket hela det jobbet jag har nu går ut på att göra (tänka på andras behov).  Fast jag har väldigt svårt att bara fokusera på mig själv, men kanske är för att jag gått i genom så mycket jag ändå gjort. Andra året i rad med massa jobbigheter och konstigheter, utöver det som även innan varit. är så tacksam att jag trots det har klarat skolan kan jag säga, och att jag kommit in på den kursen jag helst vill gå till hösten. Det blir svenskalärare av mig så småningom, har kommit in på "Svenska för tidigare åldrar", blir min femte termin nu, känns konstigt att det gått så snabbt! Men längtar tills jag är klar också så klart.

För övrigt så har jag och Pälskling varit i Kristianstad hos hans pappa med fästmö, träffat familjen där. Varit ute och ätit och lyssnat på musik under Kristianstadsdagarna samt gjort stan en del, solat, ätit Åhus glass, varit lite barnvakt åt goa lillkillen där, jag har badat - jädrans kallt kan jag meddela. Vi har hunnit ha en liten semester åtminstone, var borta 12-16 juli, riktigt skönt. Var uppvilad och nöjd när vi kom hem, men arbetet sliter fort ut en igen, tyvärr.

Snart får vi besök från Gävle, ska bli jätteroligt att få träffa dem igen. De kommer på torsdag i nästa vecka. Jag hoppas på någon-några goa promenader med henne, var längesen vi sågs och pratade med varandra annat än över telefon nu. Har sagt till på jobbet att jag får besök 2-6 augusti så att jag har att göra då, behöver den ledighet jag kan få.

Har fått veta att min yngsta syster inte kommer bo kvar i sin familj hon har nu, det fungerar inte mellan mannen och kvinnan där. De är inte överens i uppfostransfrågor etc, vilket gör att det blir två läger i familjen, ett med mannen som har en mer gammaldags syn, och ett med min syster och kvinnan som har en nyare syn för att göra det enkelt. Är himla tråkigt att höra, och så klart blir man orolig över vart hon hamnar nu, om de hittar något annat bra, eftersom det här verkade så lovande. Människorna där är underbara, det tycker jag ännu, men uppenbarligen ska de inte ha någon mer inblandad i sitt föhållande än varandra. Bra kvinnan tagit tag i detta och pratat med de sociala redan nu, så det inte hade gått längre tid och min syster hade hunnit bo in sig. Då hade känslorna för familjen varit starkare och det hade hunnit bli helt och hållet hemma, det är det ju inte helt ännu, har ju bott där knappt en månad än. Tur i oturen eller något sådant får man väl se det som. Samtidigt som det ändå var meningen att hon skulle få avgöra om hon ville fortsätta bo där, eftersom mannen och kvinnan var så säkra på att de var redo på att göra det här. De hade nog behövt mer tid att tänka över saken på, och mer tid att förbereda allting på, gick så snabbt med inflyttning och allt där ju. Skedde ju över några dagar eftersom att de på socialen snart skulle på semester. Men, men, allt ska nog lösa sig till sist, även om det är ett litet oväder just nu.

Har hållit mig aktiv idag, fast sov ut imorse och gosade med Pälskling ett tag när han lagt sig efter jobbet. Men tvättar för fullt, har skrubbat ytorna i köket, tagit hand om disk och rengjort vårt grillgaller. Nu ska jag strax ned i tvättstugan igen. Skönt att ha lite att göra idag. Igår la jag mig bara framför TV:n när jag kom hem, såg lite serier och sedan två filmer på rad. Unnade mig att äta upp lite räkor vi hade i frysen och bara mysa. Det var jag välförtjänt av!

Summerat;

Dagens I-landsproblem;

Frustation - både från flickans håll och mitt håll.

Orkeslöshet - snudd på apati.

Dagens bästa;

Jag är ledig idag och imorgon!




Om

Min profilbild

Ikka

Hej! Jag skriver om ditt och datt - eller kanske snarare om mitt och katt, för att vara mer specifik. Den här bloggen handlar om min tid på jorden, om allt mellan himmel och hav. Katter, trädgård, husliv och en salig blandning med sånt jag känner för att berätta om. Välkomna till mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela